Tip van de week

'Windel' van Ingrid Strobbe

Yentl Cooreman studeerde filosofie in Leuven. Schrijven was, is en blijft haar passie. De afgelopen jaren stond ze op verschillende podia zoals Kunstenfestival Watou en M-idzomerfestival. Onlangs was ze jurylid van de Poëzieprijs vtbKultuur Holsbeek. Op 1 juli kun je haar, samen met o.m. Lotte Dodion, Ulrike Burki en Mustafa Kör, aan het werk zien tijdens Poëzie in de Pastorie in Sint-Pieters-Rode.

Yentl Cooreman kiest 'Windel' van Ingrid Strobbe als tip van de week.

"Het belang van suggestie mag niet worden onderschat in poëzie. Ingrid toont in haar gedicht 'Windel' dat ze een goed beeld heeft van wat verteld moet worden, en wat een mysterie mag blijven. Wat ik sterk vind aan dit gedicht, is dat er gespeeld wordt met een bepaald thema dat even lijkt te worden losgelaten, om ten slotte weer achteloos te worden aangeraakt.

Vooral de vierde alinea overtuigt. Er schijnt een grote tegenstelling te zijn tussen de woorden die Ingrid gebruikt (suikerspin, ballon) en de boodschap die ze lijkt te willen overbrengen. Ik kan er niet helemaal mijn vinger op leggen, maar dat stukje beklijft. En het is net dat wat me aansprak in 'Windel', dat ongrijpbare, dat wat net niet helemaal duidelijk is. Laat dat nu volgens mij een kenmerk zijn van goede poëzie: een raaklijn aan de taal. Benaderen, maar net niet vatten."

Gepubliceerd op

28 jun 2017