Tip van de week

'Opportunist' van Peter Mangel Schots

Yves Joris is geen onbekende bij Creatief Schrijven vzw. Hoofdredacteur van VERZIN, lid van de raad van bestuur, feedbacker tijdens de Schrijfdagen en op alle andere momenten gewoon gebeten door de schrijfmicrobe. Naast dit alles zijn er nog een drukke voltijdse baan die meer met cijfers dan letters te maken heeft en een nieuwe passie: moderne kunst. Maar ... de pen blijft altijd in aanslag: kunst en literatuur, een passie in woorden. Yves tipt deze week het kortverhaal  'Opportunist' van Peter Mangel Schots.

"Door Azertyfactor struinen is als een wandeling door het museum. Er zijn namen die je bekend in de oren klinken, nieuwe ontdekkingen, maar ook werken die je minder aantrekken. Na de bekende paden proza en poëzie belandde ik in de kleinere zaal van de non-fictie. En daar werd mijn aandacht getrokken door de naam van Peter Mangel Schots. Ik moet toegeven dat Peter geen onbekende voor me is, maar ik associeer zijn naam meestal (en wellicht ten onrechte) met poëzie. Dit jaar verscheen bij het Gentse PoëzieCentrum zijn debuutbundel We zijn er nog allemaal.

In 'Opportunist' beschrijft Peter het relaas van een man en zijn pragmatische strijd met veertig dagen zonder vlees. Hilarisch is de manier waarop punten kunnen gescoord worden waardoor het hoofdpersonage zich op min of meer geweten sussende wijze doorheen deze periode kan worstelen. Maar de humor bevindt zich niet alleen in het plan van aanpak. Ook doorheen de tekst bedient Peter zich van beelden die een glimlach op het gelaat toveren. Wie gaat er cold turkey met vlees en vis? Of wat te denken van de redenering om tomaat-crevette toe te voegen aan het lijstje van noch vis noch vlees?  Bovendien beperkt Peter zich in dit non-fictieverhaal niet tot een droge opsomming van alle mogelijke tofu- en seitanvarianten. Op haast onmerkbare manier sluipt Tourist LeMC in de tekst om voor achtergrondmuziek te zorgen. Het levert een mooie vastenballade op. Daar kunnen we na de vasten alvast zonder katholiek schuldgevoel op klinken."

Gepubliceerd op

11 mei 2016