Tip van de week

'September' van Julia Dobber

Zita werkt als copywriter bij een reclamebureau in Antwerpen. Als ze daar niet is, dan is ze thuis aan het schrijven of aubergines aan het grillen. Of, ze zit op haar stoep met een glas rode wijn, dat kan ook. In mei 2017 kwam haar debuut Het wordt spectaculair. Beloofd. uit bij Uitgeverij Vrijdag.

Zij kiest deze week 'September' van Julia Dobber als tip van de week.

"Met de woorden 'September is een meisje' was ik eigenlijk al verkocht. Ik vond dat meteen schoon. En ook verder kom ik meer schoons tegen. Julia Dobber slaagt erin de verwachting die ze met de eerste zin schept, ook effectief in te lossen. Dat is een prestatie. 

In de eerste alinea is de schrijfster nog een beetje aan het zoeken.
Je voelt wat ze wil doen, maar ze blijft hier naar mijn gevoel nog een beetje te veel hangen in cliché's. Ze is er bijna.

En dan komt de regel: 'Ze heeft lange dunne jongensbenen en kijkt in mensen hun huizen.' gevolgd door 'Als de mensen terug kijken zwaait ze en soms zwaaien de mensen terug'.

Hoe mooi is dat? Ik zie ze al lopen, September. 

Vanaf dat moment wil ik alles over haar weten: wie ze is, waar woont ze, wat ze doet op zondag, waar ze het meeste bang voor is. 
Met andere woorden: de tekst heeft mij beet.

De tekst is 18 regels lang (niet zo gek veel). En toch heb ik het gevoel dat ik September ken, dat ik weet wat voor een meisje ze is.

Als ik mocht, dan zou ik op het einde één woord vervangen. 
Julia schrijft: 'Het heeft iets weg van een vlugge zomerbries door je bloes die je eigenlijk enkel kan voelen in september'.
Als je 'het' door 'ze' vervangt, wordt de tekst in mijn ogen sterker. 'Ze heeft iets weg van een vlugge zomerbries door je bloes die je eigenlijk alleen kan voelen, in september'. Logisch ook, want zoals de tekst zegt: September is een meisje. 

Wat mij betreft, mag de tekst daar ook eindigen. De cirkel is rond.

Ik denk dat Julia Dobber goed is in kijken naar mensen. Ik hoop dat ze dat blijft doen. En dat ze blijft schrijven en schrappen en nog wat meer schrijven."

Gepubliceerd op

27 sep 2017