Tip van de week

'Zitplaats' van Felix Sandon

Jelle Van Riet is freelance journaliste, specialisatie literatuur. Ze schrijft voor De Standaard, wordt vaak gevraagd als gastvrouw en interviewster op het podium en zetelt in de jury’s van de ECI Literatuurprijs en van de ANV Debutantenprijs. Zelf publiceerde zij En God schiep de man, een intrigerend en geestig verslag van een zoektocht naar de mooiste man ter wereld. 

Zij kiest 'Zitplaats' van Felix Sandon als tip van de week.

"Op deze site gezien worden, is niet eenvoudig. De woorden – naakt – moeten zien te verleiden, zich weten te onderscheiden van nog meer woorden. Felix Sandon wist mij al heel snel naar zijn 'Zitplaats' op de trein te lokken en kon me vervolgens met heel weinig woorden een heel leven opdienen. Al in de eerste zin vindt een ontmoeting plaats, nog wel met iemand die helemaal uit Oekraïne naar hier is gekomen, de liefde achterna. En toen? En toen? Als lezer moet je gewoon het vervolg kennen. Nauwelijks enkele zinnen later heeft Sandon het verhaal van de Oekraïense al helemaal rond. Wat nu? Hij voert de vrouw opnieuw op en nog wel op dezelfde plek, maar ditmaal is zij vermomd als een jonge vrouw uit… Rwanda! Vanaf dat moment is de lezer helemaal weerloos, ten prooi gevallen aan nieuwsgierigheid. Het gaat hier duidelijk niet om het zoveelste dunne liefdesgeschiedenisje.

Aan de taal an sich moet Sandon nog schaven (de tekst bevat taalfoutjes en het kan soms preciezer en eleganter), maar hij heeft weinig woorden nodig om een groot en intrigerend verhaal te maken over migranten, over gebroken dromen en over de veerkracht van mensen om steeds weer nieuwe dromen te kiezen. Tot zij zelf verdwijnen."

Gepubliceerd op

14 feb 2018