Tip van de week

'Normaal voor een 83-jarige' van a little bit of soap

Sien Volders (1983) studeerde kunstgeschiedenis en antropologie. Naast haar werk als redacteur en interieurvormgever schreef ze een roman, haar debuut Noord, dat verscheen bij Hollands Diep. Noord is genomineerd voor de Bronzen Uil 2018, een prijs voor de beste Nederlandstalige debuutroman van het jaar. Die wordt uitgereikt op zaterdag 6 oktober tijdens Het Betere Boek in Gent. Stemmen voor de publieksprijs kan nog tot 5 oktober. 

Sien Volders tipt deze week Normaal voor een 83-jarige door a little bit of soap

"Het stuk tekst dat het meest blijft haken en hangen en nu al een tijdje aan mijn ribben kleeft, is Normaal voor een 83-jarige door a little bit of soap. Al bladerend en klikkend stuitte ik op de column, zonder te beseffen dat die eigenlijk al vijf jaar oud is. Om de mooie illusie hoog te houden, dat het geschreven woord blijft, blijf ik bij deze als tip van de week.

In heldere, gebalde formuleringen stuwt de schrijver je voort in het verhaal. Met ritmische, krachtige zinnen trekt zij je het hoofd en het lijf van de hoofdrolspeler binnen. Je voelt wat de vrouw in het verhaal voelt, je ziet wat zij ziet. De pijn en het hunkeren, de veerkracht en het verbijten. De cadans van de taal van de schrijfster nodigt bijna uit tot declameren. 

De perspectiefwissel in de voorlaatste alinea lijkt op het eerste gezicht misschien een breuk, maar is heel knap gekozen om de toon van de column nog dieper te maken: de blik is die van de ander, van iemand die de persoon in kwestie zo graag ziet dat hij/zij bijna lijfelijk mee de pijn kan voelen. 

Een krachtig en tegelijk ingetogen column, in een frisse, zelfzekere taal. Hulde!"

Gepubliceerd op

3 okt 2018