Censuur

Omschrijving

Schrijf een tekst over het thema ‘censuur’. Welke woorden associeer jij bij dit thema? Dat was de oproep voor deze schrijfkans. 

 

De jury van het Vermeylenfonds selecteerde de tekst van Yoline Van De Keere voor publicatie in het magazine in DNG, het magazine van het Vermeylenfonds, dat verschijnt in een oplage van 2000 exemplaren. 

 

 

Censuur

 

Ik zou me graag tonen aan jou.

Naakt en kwetsbaar.

Het vel van mijn botten schrapen, mijn denkspieren voor je openvouwen,

zodat je mij leert kennen. Werkelijk kennen.

 

Zodat je kan zien dat ik meer ben dan het beeld dat jij van mij gevormd hebt,

want je luistert niet.

Je hoort mijn woorden en censureert.

Je geeft er jouw eigen betekenis aan, waardoor ik

verdwijn.

 

Ik word gemaakt door jou.

Ik word gemaakt door de wereld, de maatschappij, en jou.

 

Ik verlies mezelf in de censuur die jij rond mij gesponnen hebt

als een spinnenweb van dromen:

dromen waarbij jij en ik de toekomst vullen.

Ik verlies mezelf in een holle weerspiegeling die amper mijn ruwe randen raakt

als een teen in heet badwater.

Vluchtig.

 

Ik censureer mezelf,

voor jou.

 

Yoline Van De Keere



Kans maken op publicatie in magazine?

Doe mee aan de schrijfkans met deadline 15 november.

 

 

 

Vermeylenfonds en Creatief Schrijven vzw slaan handen in elkaar

Het Vermeylenfonds ontwikkelt sociaal-culturele praktijken voor een solidaire samenleving waarin vrijheid en gelijkwaardigheid centraal staan. Als vrijzinnig-humanisten omarmen zij diversiteit en pluralisme en willen zij burgers verbinden. Hun focus ligt daarbij op de sociale impact van taal.

 

Vier keer per jaar publiceren zij het magazine DNG.  Sinds dit jaar verschijnt er hier vier keer per jaar een schrijfkans, die leidt tot publicatie van één tekst in hun magazine. De focus ligt telkens op een ander thema. Houd de kansen op deze site dus goed in de gaten!

 


De wedstrijd is afgelopen. Je kan niet meer deelnemen.

Deadline

Afgelopen


De wedstrijd is afgelopen. Je kan niet meer deelnemen.