Doe mee aan Het Rode Oor 2023 | Zoekertje zoekt schrijver

Omschrijving

Het Rode Oor is de literaire erotische schrijfwedstrijd van de Lage Landen, een jaarlijkse zoektocht naar de beste erotische kortverhalen om naar te luisteren. De opdracht van deze zevende editie? Kies een zoekertje en schrijf een prikkelend, literair, erotisch kortverhaal.

Iedereen kent ze wel: advertenties of berichtjes waarin iemand op zoek is naar een persoon die ze in de metro, een koffiebar of zomaar op straat hebben gezien, maar niet hebben durven aanspreken. Of briefjes op het prikbord in je plaatselijke supermarkt waarin iemand op zoek is naar een nieuwe thuis voor hun pannenkoekenplantstekje. Wat gebeurt er wanneer het gezochte wordt gevonden en deze mensen elkaar ontmoeten? Ter inspiratie hebben we een aantal zoekertjes bedacht waarvan je er één als basis mag gebruiken voor het schrijven van een kortverhaal. Maar uiteraard mag je ook zelf een eigen zoekertje verzinnen. Het is aan jou om te beslissen of je wil schrijven over een uiteindelijke ontmoeting of juist wil bedenken wat eraan voorafging. Je mag ook elementen uit een zoekertje gebruiken of het zijdelings laten terugkomen in het verhaal.

Deadline: stuur je tekst als worddocument naar debbie@deburen.eu vóór maandag 17 april 2023 (09:00). 

In de jury: Mandy Woelkens (hoofdredacteur LINDA.meiden), Mojdeh Feili (schrijver, boekenrecensent en redacteur), schrijver en filmmaker Jori(k) Amit Galama (juryprijswinnaar van Het Rode Oor 2022), Jochum Veenstra (hoofdredacteur van Hard//hoofd) en Jozefien Van Beek (eindredacteur De Standaard der Letteren).

Voorwaarden en tips

  • Je tekst mag maximaal 800 woorden tellen.
  • Je tekst is nieuw en Nederlandstalig.
  • Seks mag, maar hoeft niet.
  • Je verhaal moet geschikt zijn om als luisterverhaal te brengen en op te nemen.
  • De jury let op het literaire en prikkelende gehalte van je tekst, en een originele invulling.
  • De zoekertjes, informatie over alle spelregels, schrijftips, de finale en de winnende verhalen van eerdere edities vind je hier: deburen.eu/hetrodeoor.

Hoe gaan we te werk?

Alle inzendingen worden geanonimiseerd. De voorjury maakt een eerste selectie uit alle inzendingen. Vervolgens maakt de jury een selectie van acht verhalen die worden voorgedragen tijdens een simultaanfinale op zondag 24 september in Amsterdam en Antwerpen. Tijdens de finale wordt er een publieksprijs en juryprijs uitgereikt.  

Wat valt er te winnen?

De publieksprijswinnaar (Het Rode Oor) en de juryprijswinnaar (Het Rode Oortje) krijgen een grote print van een illustratie die we door een illustrator bij het verhaal laten maken. De winnaar van de publieksprijs krijgt daarnaast ook nog een geldprijs van 500 euro. Alle finalisten bieden we een redactiegesprek aan, krijgen de mogelijkheid om hun verhaal te herschrijven en ontvangen feedback van de jury. De acht beste verhalen worden gepubliceerd als tekst en podcast en voor elk verhaal wordt een illustratie gemaakt. De verhalen van de winnaars worden met de bijhorende illustratie gepubliceerd op het literaire platform Hard//hoofd.

Beeld: © Charlotte Dumortier

Regels

Spelregels & info

  • Stuur je verhaal als word-document (max 800 woorden) vóór maandag 17 april 2023 (09:00u) naar debbie@deburen.eu. Graag met de volgende gegevens: naam (of pseudoniem), e-mailadres en gsm-nummer.
  • Seks mag, maar hoeft niet.
  • Je verhaal moet geschikt zijn om als luisterverhaal te brengen en op te nemen.
  • De tekst moet geschreven zijn in het Nederlands.
  • Het verhaal moet nieuw zijn en mag nog niet zijn gepubliceerd.
  • De jury let op het literaire en prikkelende gehalte van je tekst, en een originele invulling van de opdracht.
  • Je mag als duo of groep deelnemen. Indien het verhaal van een duo of groep de finale wint, treedt één persoon van de groep of het duo op als afgevaardigde.
  • Je mag slechts met één tekst deelnemen, dat geldt ook voor groepen en duo´s.
  • De inzendingen worden geanonimiseerd aan de jury voorgelegd.
  • De redactiegesprekken met de finalisten zullen plaatsvinden op 13, 14, 15 of 16 juni 2023.
  • De simultaanfinale zal plaatsvinden op zondag 24 september 2023. Houd die datum alvast vrij in je agenda.
  • De 8 beste inzendingen worden na de wedstrijd gepubliceerd door deBuren, Stichting Nieuwe Helden en De Nieuwe Liefde als tekst en als podcast. De twee winnende verhalen worden gepubliceerd op het literaire platform Hard//hoofd.
  • Bij elk verhaal van de 8 finalisten wordt een illustratie gemaakt.
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
Deadline

Afgelopen


Details

Prijs Het Rode Oor (publieksprijs): 500 euro & illustratie grote print, publicatie Hard//hoofd. Het Rode Oortje (juryprijs): illustratie grote print & publicatie Hard//hoofd. 8 finalisten: illustratie, podcastversie, publicatie.

Georganiseerd door Het Vlaams-Nederlands Huis deBuren, Stichting Nieuwe Helden, de Nieuwe Liefde, Writer’s Guide (to the galaxy) en Hard//hoofd