Doe mee aan Het Rode Oor 2024 | Van welke zin krijg jij zin?

Omschrijving

Voor de achtste keer organiseert deBuren samen met Stichting Nieuwe Helden, De Nieuwe Liefde, Hard//hoofd en The Writer's Guide (to the Galaxy) de erotische schrijfwedstrijd Het Rode Oor, de jaarlijkse zoektocht in Vlaanderen en Nederland naar de beste erotische verhalen om naar te luisteren. De opdracht? Laat je prikkelen door de eerste zin van een roman, gedicht, lied of een eerste ontmoeting.

De vraag is dus: van welke zin krijg je meteen… eh… zin?* De openingszin van één van je favoriete romans? ‘It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.' Of van een gedicht? 'i like my body when it is with your body.’ Of misschien doet een klassieke pick-up line als 'Kom je hier vaker?' het wel voor jou. Laat je inspireren door de beste (of slechtste) eerste zinnen en schrijf een erotische scène, kortverhaal of gedicht.  

 * Yes, alle partners van Het Rode Oor ondersteunen deze woordgrap. 

De jury van Het Rode Oor 2024

De jury bestaat dit jaar uit Olga Ponjee (scenarioschrijver, kledingmaker, drag king en amateur timmeraar), Charlotte Duistermaat (chef literair Hard//hoofd), Birsen Uçar (auteur en muzikant), Yousra Benfquih (schrijver, dichter en spoken word artiest) en Geert Cortebeeck (Uitgever Horizon).

Deadline

Stuur je tekst als worddocument naar debbie@deburen.eu vóór maandag 15 april 2024 (09:00). Graag met de volgende gegevens: naam (of pseudoniem), e-mailadres, gsm-nummer en vermelding van je inspiratiebron.

Meer weten? Op deburen.eu/hetrodeoor vind je alle informatie over de wedstrijd, tips & favoriete zinnen van de jury en de beste verhalen uit eerdere edities.

Illustratie: © Gus Moystad

Regels

Spelregels & informatie over de wedstrijd

  • Stuur je verhaal als word-document (max 800 woorden) vóór maandag 15 april 2024 (09:00u) naar debbie@deburen.eu. Graag met de volgende gegevens: naam (of pseudoniem), e-mailadres, gsm-nummer en vermelding van je inspiratiebron.
  • Seks mag, maar hoeft niet.
  • Je verhaal moet geschikt zijn om als luisterverhaal te brengen en op te nemen.
  • De tekst moet geschreven zijn in het Nederlands.
  • Het verhaal moet nieuw zijn en mag nog niet zijn gepubliceerd.
  • De jury let op het literaire en prikkelende gehalte van je tekst, en een originele invulling van de opdracht.
  • Je mag als duo of groep deelnemen. Indien het verhaal van een duo of groep de finale wint, treedt één persoon van de groep of het duo op als afgevaardigde.
  • Je mag slechts met één tekst deelnemen, dat geldt ook voor groepen en duo´s.
  • De inzendingen worden geanonimiseerd aan de jury voorgelegd.
  • De 8 finalisten bieden we een redactiegesprek aan, krijgen de mogelijkheid om hun verhaal na het gesprek te herschrijven en ontvangen feedback van de jury. De redactiegesprekken met de finalisten zullen plaatsvinden op 3, 4, 5 of 6 juni 2024.
  • De simultaanfinale zal plaatsvinden op zondag 29 september 2024. Houd die datum alvast vrij in je agenda. De 8 teksten worden tijdens de finale voorgedragen door de mooiste stemmen van de Lage Landen.
  • De 8 beste inzendingen worden na de wedstrijd gepubliceerd door deBuren, Stichting Nieuwe Helden en De Nieuwe Liefde als tekst en als podcast. De twee winnende verhalen worden gepubliceerd op het literaire platform Hard//hoofd.
  • Bij elk verhaal van de 8 finalisten wordt een illustratie gemaakt. Van alle 8 verhalen wordt een podcastversie gemaakt.
  • De publiekswinnaar (Het Rode Oor) en de juryprijswinnaar (Het Rode Oortje) krijgen beiden een geldprijs van 500 euro en een print van de op maat gemaakte illustratie.
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
Deadline

Afgelopen


Details

Prijs De publieksprijswinnaar en de juryprijswinnaar krijgen beiden 500 euro, een print van een illustratie en een publicatie op Hard//hoofd. De 8 finalisten krijgen een redactiegesprek en publicatie (tekst, podcast & illustratie).

Georganiseerd door Het Vlaams-Nederlands Huis deBuren in samenwerking met Stichting Nieuwe Helden, De Nieuwe Liefde, Hard//hoofd en The Writer's Guide (to the Galaxy)