Europese flitsverhalenwedstrijd: nieuwe deadline!

Omschrijving

De spannendste ultrakortverhalenwedstrijd van Europa is terug! 

De European Association of Creative Writing Programmes (EACWP) organiseert dit jaar opnieuw, in samenwerking met Creatief Schrijven vzw, de zesde editie van de Flash Fiction contest. Samen met schrijfliefhebbers uit dertien verschillende landen krijg je de kans om te strijden voor de titel van dé beste Europese flash fictionschrijver van het jaar en geldprijzen van 400 of 600 euro. 

 

Voorwaarden

  • Dit jaar is het thema ‘INCORRECT’, in alle mogelijke betekenissen.
  • Je verhaal telt maximum 100 woorden. 
  • Je verhaal heeft een treffende titel. 
  • Je zendt jouw verhaal in in het Nederlands
  • Deadline is 17 april om 13u. 
     

Deelnemen

Inzenden doe je via het inschrijfformulier op de website van EACWP. 

 

7 gouden tips 

Om je op weg te helpen zijn hier alvast zeven gouden tips voor het schrijven van een goed kortverhaal!

  1. Schrap alle overbodige woorden en vermijd dialogen.

  2. Zorg voor een sterke openingszin.

  3. Begin in medias res (in het midden van het verhaal).

  4. Hou het simpel: beperk het aantal personages en zorg voor één thema.

  5. Leg niet uit, toon.

  6. Zorg voor een pakkende titel.

  7. Ga voor een open einde.

In ons magazine VERZIN verscheen in 2019 een uitgebreid artikel van de hand van Yves Joris waarin hij alle tips uitvoerig toelicht. Laat je inspireren door het artikel over microfictie en maak je inzending nog straffer. 

Veel succes gewenst! 


Winnaar 2022 

Vorig jaar waren er 152 inzendingen in de Belgische voorronde. De jury selecteerde de tekst van Kim Stessens als Belgische inzending. De tekst, ‘De Regen’, ging de strijd aan met de andere Europese inzendingen. Caty Moerman ontving een eervolle vermelding van de Belgische jury voor haar tekst ‘De hemelpoort’.

De Europese hoofdprijs ging uiteindelijk naar de tekst ‘Interiorising Earth’s Interior’ van Jeremias Heppeler uit Duitsland.  

 

Regels

  1. Deelnemers dienen een flitsverhaal van maximum 100 woorden in (titel niet meegerekend).’

  2. Het thema is ‘INCORRECT’.

  3. Teksten moet voorzien zijn van een titel.

  4. De inzending is nieuw werk. Het verhaal mag niet eerder gepubliceerd of met een prijs bekroond zijn in een nationale of internationale competitie.

  5. De ingediende tekst is geschreven in de moedertaal van het land waar de deelnemer woont. Enkel teksten in volgende talen worden aanvaard: Engels, Spaans, Catalaans, Portugees, Frans, Duits, Nederlands, Deens, Fins, Zweeds, Hebreeuws en Tsjechisch.

  6. Alle gevraagde gegevens zijn verplicht.

  7. De deadline is 17 april 2023 om 13u. Teksten die na deze datum worden ingediend, zijn van deelname uitgesloten.

  8. Alle teksten van de Europese finalisten worden gepubliceerd op de EACWP website. 
Deadline

Afgelopen


Details

Prijs geldprijs van €600 of €400

Georganiseerd door EACWP i.s.m. verschillende partners waaronder Creatief Schrijven vzw