Flash Fiction Contest 2022

Omschrijving

Omschrijving

De spannendste ultrakortverhalenwedstrijd van Europa is terug! 

De European Association of Creative Writing Programmes (EACWP) organiseert dit jaar opnieuw in samenwerking met Creatief Schrijven vzw de vijfde editie van de Flash Fiction wedstrijd. Samen met schrijfliefhebbers uit dertien verschillende landen krijg je de kans om te strijden voor de titel van dé beste Europese flash fictionschrijver van het jaar en geldprijzen van 600 of 400 euro. 

 

Thema 

Dit jaar is het thema ‘underground’, in alle mogelijke betekenissen. Laat de inkt maar vloeien en stuur je ultrakorte verhaal van maximum 100 woorden uiterlijk 15 april om 13u in! 

 

Deelnemen! 

Het inschrijfformulier vind je op de website van de EACWP, via deze link.

Op je op weg te helpen zijn hier alvast zeven gouden tips voor het schrijven van een goed kortverhaal!

  • Schrap alle overbodige woorden en vermijd dialogen.
  • Zorg voor een sterke openingszin.
  • Begin in medias res (in het midden van het verhaal).
  • Hou het simpel: beperk het aantal personages en zorg voor één thema.
  • Leg niet uit, toon.
  • Zorg voor een pakkende titel.
  • Ga voor een open einde.

In ons magazine VERZIN verscheen in 2019 een uitgebreid artikel van de hand van Yves Joris waarin hij alle regels uitvoerig toelicht. Je kan het gratis downloaden op deze pagina. 

Veel succes gewenst! 


Winnaar 2021 

Vorig jaar ging Geert Simonis door naar de finale met zijn tekst Tweewieler. De hoofdprijs ging uiteindelijk naar de tekst The Caretaker van de Portugese Sandra Henriques. 

Regels

  1. Deelnemers moeten een flash fiction tekst van maximaal 100 woorden indienen (zonder titel).
  2. Het thema is ‘underground’.
  3. Je tekst moet een titel hebben.
  4. Je tekst is nieuw en mag niet eerder gepubliceerd zijn of eerder bekroond met een prijs  in een nationale of internationale competitie.
  5. Enkel teksten in de volgende talen komen in aanmerking voor deelname: Engels, Spaans, Catalaans, Portugees, Frans, Duits, Nederlands, Deens, Fins, Zweeds, Hebreeuws en Tsjechisch.
  6. De deadline is 15 april 2022 om 13u. Teksten die na deze datum worden ingediend, zijn van deelname uitgesloten.
  7. Alle teksten van de Europese finalisten worden gepubliceerd op de EACWP website.Alle vereiste gegevens zijn verplicht.
Deadline

Afgelopen


Details

Prijs 1e prijs 600 euro, 2e prijs 400 euro.

Georganiseerd door European Association of Creative Writing Programmes (EACWP)