Madelein - schrijven over eten

Dagen
29
Uren
02
Min
05
Sec
29

Omschrijving

Schrijfwedstrijd “Madelein” nodigt uit om een kortverhaal of essay te schrijven over wat en hoe we eten, over de relatie tussen mens en voeding. In deze wereld waarin deze relatie onder druk staat is er nood aan acties om terug bewust maar ook blij te worden over eten, koken en tafelen.

Aanleiding voor de wedstrijd is de gedachte dat het belangrijk is mensen samen te brengen rond hun relatie met voeding. Voor sommigen is eten een noodzaak, voor anderen een uitdrukking van de persoonlijke identiteit. Voor de een is koken een manier om creatief te zijn, voor anderen is het een opgave. Voor heel wat mensen zijn voedselkeuzes een complexe puzzel geworden. Voor nog heel wat andere mensen is brood op de plank een kwestie van overleven.

De wedstrijd heet “Madelein” omdat het beeld van een madeleine dankzij Proust in de literatuurgeschiedenis een bijzondere plaats heeft verkregen. Maar daarnaast en misschien nog meer van belang is dat de naam (zonder e) hommage brengt aan Christophe Madelein (✝), tot enkele jaren terug een gewaardeerde onderzoeker van de 18de Eeuwse literatuur. De KANTL in Gent eerde hem reeds met het vernoemen van een academische prijs naar zijn naam (https://achttiendeeeuw.wordpress.com/scriptieprijs/); het werd volgens zijn vrienden tijd om zijn herinnering ook te laten doorleven via een open schrijfwedstrijd, toegankelijk voor iedereen. Christophe hield van het goede leven, en gaf aan de organisator van deze wedstrijd ooit een boek over de geschiedenis van de trifle. Wellicht had hij het een fijne gedachte gevonden dat er een schrijfwedstrijd zowel naar hem als naar een cakeje werd vernoemd.

Organisator is Nele Buys, een gepassioneerde food aficionado, overtuigd van het belang van waardevol eten, gefascineerd door de Slow Food Movement. Nele studeerde in een ver verleden af als Germaniste aan de KULeuven en is altijd al begaan geweest met literatuur. Daarnaast verdiept ze zich sinds 2019  in alles wat met voeding heeft te maken, zowel op historisch, sociologisch als (voedings)wetenschappelijk gebied. Wat bovendrijft, verzamelt ze in schrijfsels op de blog ‘Spijs doet eten’, want verandering van spijs doet volgens het gezegde eten, en willen van veranderen van spijs is een attitude die de wereld van morgen absoluut nodig heeft. 

De jurering gebeurt door een team van 4 professionele literatuurwetenschappers. 

Deadline

15 okt 2024


Details

Prijs Een boekenbon of boekenpakket geschonken door een onafhankelijke boekhandel. Een publiek voorleesmoment in de Week van de Smaak. + heerlijke madeleintjes

Georganiseerd door Spijs doet eten. In samenwerking met: Gent Leest, Paard van Troje, Boekhandel Grim.