OPEN CALL: NovemberVers - dertig dagen dichten

Dagen
09
Uren
16
Min
18
Sec
04

Omschrijving

November is in zicht en dus nadert ook NovemberVers:
het literaire lichtpunt in de steeds donker wordende dagen.

We moedigen je aan om dertig dagen lang poëzie te schrijven. Dat kan elke dag een nieuw gedicht zijn of één versregel.
Het kan uitmonden in dertig aparte gedichten of in één lange tekst.

Ga de uitdaging aan en schrijf elke dag. Lukt dat niet, één keer per week is ook al heel mooi. Regels zijn er niet, schrijfplezier staat centraal. De beloning is het schrijven op zich en jouw stapel verse poëzie aan het einde van de maand.

 

Laat je inspireren

Om de angst voor het witte blad te temmen en je creativiteit aan te wakkeren, bieden we elke week één schrijfopdracht aan. Je kiest zelf of je daar al dan niet mee aan de slag gaat.

Voel je vrij je pennenvruchten online te delen op het kansenplatform Azertyfactor.be en/of op sociale media met de hashtag #novembervers2024

De schrijfmaand mondt uit in NovemberOogst op woensdag 4 december: een gezellige avond in de schrijfhub van Creatief Schrijven (Antwerpen) waar we bij een drankje onze gloednieuwe verzen delen met elkaar. 

Ook als je niet op deze avond aanwezig kan zijn, kan je uiteraard meedoen. 

Inschrijven hiervoor kan via dit formulier:     

Inschrijving NovemberOogst

 

 

Opdracht week 3 - Vanuit een andere hoek


Neem even afstand van jezelf en kruip in de “huid” van een dier, een materie, een object.

Stel dat je de koffiekop bent die trouw elke dag op je bureau staat,
hoe zou die de wereld rondom ervaren? Waarover zou die schrijven?
Gebruikt die bepaalde klanken, ritme, waaruit je kan afleiden dat het een koffiekop betreft?

Wordt voor even de papegaai van je buurvrouw
of de sanseveria uit de bruine kroeg;
het broodje smos op je bord;
de regendruppel op je bril;
enz.
en verras ons en jezelf met een nieuwe, frisse kijk vanuit een verrassende hoek!

 

 

Opdracht week 2 - Gedichten voor kinderen

Deze week dagen we je uit tot het experimenteren met poëzie voor kinderen.
Kruip in je meest speelse, fantasierijke, authentieke pen en zoek naar de juiste toon en stem
om kinderen warm te maken voor poëzie.


Enkele suggesties 

Bedenk voor welke leeftijd je schrijft.

Schrijf vanuit het standpunt van een kind. Of vanuit een object uit diens (fantasie)wereld. Probeer verschillende stemmen uit.

Speel met ritme en klank, die verder gaan dan klassiek eindrijm.

Spreek de speelsheid en fantasie van kinderen aan, maar maak het nooit kinderachtig.

Zoek naar de juiste toon om ook over serieuze, minder leuke onderwerpen te schrijven.

 

 

 

Opdracht week 1 “Boekselen”


Een combinatie van de woorden “boek” en “spelen”, dat is Boekselen: een concept bedacht door de Nederlandse schrijfster en creatieve duizendpoot Loes Vork, waarbij je creatief gaat spelen met een oud boek en met woorden.

“Je werkt met en over de tekst en afbeeldingen die in een boek staan. Het boek dat je wellicht weg wilde gooien krijgt een nieuw leven als kunstwerk en speeltuin. Je hoeft er niet voor te kunnen tekenen. Je gebruikt technieken als woorden zoeken, schrijven, lijnen tekenen, schilderen, collages maken, knippen, stempelen en borduren.” (Loes Vork)

Ideaal dus om aan het begin van de maand mee aan de slag te gaan. 

Ga op zoek naar een tweedehands boek met een al dan niet stevige kaft en leef je uit: zet woorden in de verf die een gedicht kunnen vormen, overschrijf een bladzijde met een nieuw vers, enz.

Je kan hier de rest van de maand gedichten in creëren en/ of verzamelen en zo je eigen originele bundel maken.


Benieuwd naar voorbeelden?

Neem zeker een kijkje op de website boekselen.nl en de facebookgroep https://www.facebook.com/groups/boekselen 

 

Deel foto’s van jouw boek op sociale media met de hashtags #NovemberVers2024 en #boekselen

Regels

Schrijf naar eigen believen elke dag of één keer per week. Regels zijn er niet, schrijfplezier staat centraal.

Deadline

30 nov 2024


Details

Prijs /

Georganiseerd door Vanessa Daniëls en Creatief Schrijven


Genres