Open call: het lichaam in erfgoed(werk)

Omschrijving

In de zomer van 2022 vroeg De Standaard aan negen personen, waaronder Mustafa Kör en Mariken Heitman, om hun licht te laten schijnen over ‘het lichaam’.

De opdracht? Daal af van je hoofd naar je lichaam en zoek uit in een essay in hoeverre je bepaald wordt door je lichaam. Negen lichamen, negen essays, negen verschillende invalshoeken. Want het ene lichaam is het andere niet.
 
De aandacht voor het lichaam − of moeten we zeggen 'lichamen'? − neemt toe. We zien het bijvoorbeeld in bewegingen als Black lives matter, de verhoogde aandacht voor het vrouwelijk lichaam in de geneeskunde en zeker ook in de aandacht voor lichamen die buiten de (binaire of andere) norm vallen.

Ook in erfgoedwerk is ‘het lichaam’ en het lichamelijke alomtegenwoordig, denk maar aan

  • de embodied knowledge van vakmensen, gaande van de danser over de muzikant tot de poppenspeler.
  • menselijke resten in musea, gaande van medische tot koloniale collecties.
  • de zintuigelijke ervaring die een museumbezoek kan zijn.
  • en zoveel meer.

Gaat je hart nu sneller slaan, want je hebt hier iets relevant over te vertellen? Fantastisch! Schrijf mee en stuur je abstract van max. één A4 ten laatste op 23 november door naar elien.doesselaere@faro.be . 

Meer informatie: https://faro.be/blogs/elien-doesselaere/dossier-over-het-lichaam-erfgoedwerk-schrijft-u-mee

Regels

  • Je tekst gaat over 'het lichaam' in erfgoed(werk).
  • Tegen uiterlijk donderdag 23 november 2023 stuur je een abstract van maximum één A4 door naar elien.doesselaere@faro.be. Idealiter hanteer je daarbij een duidelijke structuur waaruit de relevantie blijkt. 
  • Als je representatief (historisch) rechtenvrij beeldmateriaal hebt op hoge resolutie (min. 300 dpi) is dat ook zeer welkom.
  • Twijfel je of jouw idee in aanmerking komt? Of heb je vragen? Mail dan gerust.
Deadline

Afgelopen


Details

Prijs Publicatie

Georganiseerd door FARO


Genres