OPEN CALL JEANNE. Or the Western Touch: Am I Evil? - erotisch schrijven

Omschrijving

Wanneer wordt erotische literatuur een platform voor postkoloniaal en feministisch onderzoek?

Hoe kan men de tools van het erotisch schrijven gebruiken om machtsprocessen als discriminatie, nanoracisme, marginalisering, exotisering, misbruik en verleiding vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken?

‘Am I Evil?’ is een workshop erotisch schrijven, gecureerd door Simone Basani en Alice Ciresola. Het is een collectieve onderzoeksreis die deze vragen onderzoekt via een methode van peer-to-peer mentoring en beoordeling.

De workshop ontleent zijn naam aan, en wordt ingeleid door, een lecture-performance van kunstenaar Roger Fändrich: een semifictieve speculatie over het (seks)leven van de Afrikaanse kunsthandelaar Jeanne Walschot.

Na de lecture performance gaan de deelnemers aan de slag samen met schrijfster Els Moors, kunstenaar Roger Fähndrich, en curatoren Simone Basani en Alice Ciresola.

Het proces van teksten schrijven en herzien zal plaatsvinden gedurende 2022 en 2023, zowel in collectieve bijeenkomsten als individuele sessies thuis.

De teksten die tijdens deze collectieve reis worden gecreëerd, zullen met het publiek worden gedeeld via een audioboek, publieke presentaties en een online publicatie in het kader van Memento 2023, Apap/Feminist Futures 2023 en andere kanalen.

Open Call: Wie kan meedoen?

Iedereen, zonder discriminatie op basis van leeftijd, geslacht, huidskleur, cultuur, sociale achtergrond, religie, capaciteiten, seksuele geaardheid of genetische kenmerken,

Let op: hoewel we erkennen dat vooroordelen en discriminatie diep verankerd zijn in het weefsel van onze samenleving, zullen er geen opzettelijk vrouwenhatende, homo/transfobische en racistische standpunten worden toegestaan in de workshop. “Am I Evil?” is bedoeld als een plek om problematische patronen te herkennen, te bevragen en aan te pakken, niet om ze te bekrachtigen.

Regels

Hoe werkt het?

De workshop is gratis. In ruil daarvoor vragen we je om oprecht betrokken te zijn bij het proces.

Je hoeft niet per se professionele ervaring te hebben met schrijven. Toch wil je experimenteren en jezelf uitdagen op het brede terrein van (erotisch) schrijven.

Je bent beschikbaar voor de vijfdaagse workshop, voor een paar “nakijkmomenten” tussendoor en engageert je om je tekst af te werken na afloop van de workshop (zie de kalender hieronder).

Je hebt een goede beheersing van de geschreven Nederlandse of Engelse taal en je bent in staat om in het Engels te communiceren.

Je voelt je op je gemak met seksueel en pornografisch taalgebruik en inhoud.

Hoe kan je deelnemen?

Om je kandidaat te stellen, stuur je een motivatiebrief (max 1 A4) naar de groep initiatiefnemers Simone Basani, Alice Ciresola, Els Moors en Roger Fähndrich waarin je vertelt waarom je aan de workshop zou willen deelnemen. Zij zullen de (maximaal) tien deelnemers aan de workshop selecteren.

Voeg in de brief een link/verwijzing toe naar een erotische scène uit literatuur of film waarin een personage volgens jou iets over zichzelf ontdekt. Gebruik gerust de taal waarin je je het meest op je gemak voelt: Frans, Engels of Nederlands.

Stuur de motivatiebrief voor 30 april 2022 naar dit e-mailadres:  amievil.workshop@gmail.com

Indien het reizen naar/terug van Kortrijk een fysieke of financiële reële belemmering vormt voor jouw deelname, gelieve dit dan te vermelden in de brief. Wij zullen ons best doen om je te ondersteunen bij het vinden van accommodatie.

Je bent vrij op onderstaande momenten! 

Kalender

30 april 2022: deadline voor de kandidaatstelling
20 mei 2022: lecture-performance en workshop introductie (18:00-21:00)
21 – 22 mei 2022: eerste workshop (10:00-16:00) in Kunstencentrum BUDA, Kortrijk
Juni – midden augustus 2022: bespreking van de teksten van de andere deelnemers (in deze maanden zal de groep een of twee keer informeel bijeenkomen, datum tbc)
27 – 28 augustus 2022: tweede workshop (10:00-16:00) in Kunstencentrum Buda, Kortrijk
Eind augustus – eerste week september: indiening van de definitieve tekst
September – oktober 2022: tekstbewerking

Presentaties

Memento 2023: 17-18-19 maart 2023
Feminist Futures Festival 2023: Juli 2023 in kunstencentrum BUDA

Meer informatie over de open call vind je hier

Deadline

Afgelopen


Details

Prijs gratis workshops, publicatiekansen & optredens op Memento 2023 & Apap / Feminist Futures 2023

Georganiseerd door Kunstencentrum Buda & Bibliotheek Kortrijk