OPEN CALL: schrijftraject voor jong talent (Pelckmans en TOTAAL)

Dagen
11
Uren
15
Min
51
Sec
45

Omschrijving

Ben jij tussen de 15 en 26 jaar? Heb jij een boekidee dat je niet loslaat, of al een manuscript klaar? Stel je dan nu kandidaat voor het schrijftraject van Pelckmans en TOTAAL dat van start gaat in de zomer van 2024.

Wat is het?

Pelckmans uitgevers en TOTAAL, de jongerenwerking van Creatief Schrijven, werkten een vierdelig traject uit om jou dichter bij een publicatieklaar manuscript te brengen. Wat mag je verwachten?

  • nuttige informatie over de werking van een uitgeverij;
  • concrete feedback op je manuscript en/of pitch van de YA-uitgever van Pelckmans;
  • inhoudelijke sessies met een ervaren schrijfcoach om het niveau van je tekst verder op te krikken;
  • schrijfnamiddagen om in groep verder aan je boek te werken;
  • een spannende slotpitch waar je je herwerkte versie opnieuw bespreekt met de uitgever YA van Pelckmans, met het oog op een mogelijke publicatie

Voor wie en wanneer?

Voor aspirant-schrijvers die in de zomer van 2024 tussen de 15 en 26 jaar oud zijn én nog niet eerder een boek gepubliceerd hebben. Pelckmans vindt representatie heel belangrijk voor een duurzaam boekenvak en kijkt ernaar uit om via deze oproep nieuwe stemmen te ontdekken. De enige voorwaarde is dat je je manuscript in het Nederlands schrijft en dat je werk binnen een YA-genre valt. 

Er zijn 8 plaatsen voor het traject dat in de zomer van 2024 start. De eerste sessie vindt begin juli plaats, de tweede begin augustus, de derde begin november en het slotevenement in december 2024. De exacte data worden in onderling overleg met de geselecteerde kandidaten vastgelegd.

Selectievoorwaarden en inschrijvingsgeld

Je kan je kandidaat stellen voor dit traject tot en met 15 mei 2024. In de eerste week van juni worden de 8 kandidaten bekendgemaakt.     

Je betaalt na selectie € 140 inschrijvingsgeld. Weet je met je herwerking de uitgever te overtuigen om je boek uit te geven? Dan krijg je via je royaltyvoorschot minstens dat inschrijvingsgeld terug. Je kan het dus zien als een investering in je schrijverscarrière.

Hoe stel ik me kandidaat?  

Ben je enthousiast om eraan te beginnen? Wij ook!

Stel je ten laatste 15 mei 2024 kandidaat met

  • een korte biografie (max. ½ A4), 
  • een synopsis (max. 1 A4), 
  • een eerste hoofdstuk (of meer, als je dat al hebt!).
Deadline

15 mei 2024


Details

Prijs Deelname aan schrijftraject voor jong talent

Georganiseerd door TOTAAL (de jongerenwerking van Creatief Schrijven vzw) en Pelckmans Uitgevers