Schrijf een column voor ‘Woord in actie’

Dagen
10
Uren
18
Min
40
Sec
35

Omschrijving

Woord in actie

'Woord in actie' is een spreekwedstrijd voor alle leerlingen van het secundair onderwijs, georganiseerd door het Vlaams Talenplatform en gesubsidieerd door het Excellentiefonds van het Departement Onderwijs. Leerlingen moeten zo goed mogelijk een anekdotische column van enkele minuten voordragen in het Nederlands, Frans, Engels of Duits.

Afhankelijk van de graad en taal waarin leerlingen deelnemen, hoeven ze de column niet zelf te schrijven, maar kunnen ze een kiezen uit een databank van onuitgebrachte columns op de WIA-website. Eentje daarin kan de jouwe zijn, met vermelding van je naam.

Tekstvoorwaarden

Genre: Schrijf een anekdotische column, dat wil zeggen een column met voldoende kenmerken van een gesproken tekst, zodat leerlingen uit het secundair onderwijs van alle finaliteiten die vlot kunnen voordragen. De column bevat dus best geen te complexe taalconstructies.

Thema: Jongeren moeten zelf in de tekst kruipen. Schrijf dus over een thema dat zich ook in hun leefwereld bevindt (maatschappij, relaties, vriendschap, hobby’s, klimaat, onderwijs, sociale media, opgroeien …).

Lengte: ± 400 woorden

Taal en doelgroep: Er zijn verschillende mogelijkheden. Een niet-Nederlandstalige column mag ook een vertaling zijn van een column die je eerder uitbracht in het Nederlands.
1. Schrijf in het Nederlands (niveau 13-16 jaar)
2. Schrijf in het Frans (niveau 15-18 jaar)
3. Schrijf in het Engels (niveau 15-18 jaar)
4. Schrijf in het Duits (niveau 17-18 jaar)

Wedstrijdregels

Er is geen maximum aantal winnaars. Alle columns die voldoende aan de tekstvoorwaarden beantwoorden, kunnen op de website verschijnen.

Als jouw column op de site belandt en een deelnemer jouw column kiest, mag die talige aanpassingen doen zodat de tekst natuurlijk aanvoelt om voor te dragen.

 

Mail voor vragen naar lieze.asselman@vlir.be.

Deadline

1 okt 2024


Details

Prijs Publicatie met vermelding van naam op www.woordinactie.be, en misschien wel een WIA-finalist die jouw column op het podium brengt

Georganiseerd door Vlaams Talenplatform


Genres