Schrijfprijs NT2
Omschrijving
Leer jij Nederlands? Of geef je Nederlands aan anderstaligen? Dan is deze wedstrijd iets voor jou(w leerlingen).
Voor de zevende editie van de Schrijfprijs NT2 in 2024-2025 is het motto Mijn talent. Gebruik je fantasie. Wees creatief. Schrijf vrij! Je tekst kan gaan over wat je goed kunt, wat je door wilt geven, wat je graag wilt delen, waar je trots op bent. Wat is jouw talent?
Maak een gedicht of een verhaal van maximaal 500 woorden onder het motto Mijn talent. NT2-leerders kunnen via hun docent een verhaal of gedicht insturen.
De Schrijfprijs NT2 is een tweejaarlijkse schrijfwedstrijd voor NT2-leerders in Vlaanderen en in Nederland. Het doel van de prijs is om volwassenen en jongeren die de Nederlandse taal leren, aan te moedigen tot vrij en creatief schrijven.
Deadline: 27 januari 2025
Inzenden: https://www.schrijfprijsnt2.org/Tekst-inzenden
Meer informatie? Ga naar www.schrijfprijsnt2.org
Regels
Alle regels en criteria vind je op www.schrijfprijsnt2.org
Editie 2024-2025
Voor de zevende editie van de Schrijfprijs NT2 in 2024-2025 is het motto Mijn talent.
Gebruik je fantasie. Wees creatief. Schrijf vrij! Je tekst kan gaan over wat je goed kunt, wat je door wilt geven, wat je graag wilt delen, waar je trots op bent. Wat is jouw talent?
Belangrijke data 2024-2025
28 september 2024: Aftrap Schrijfprijs op de BVNT2-conferentie in Antwerpen
27 januari 2025: Deadline inleveren teksten
28 maart 2025: Bekendmaking nominaties via de website
13 juni 2025: Uitreiking Schrijfprijs NT2
Hoe werkt het?
NT2-docenten stimuleren hun cursisten of leerlingen om een tekst te maken. De opdracht is: maak een gedicht of een verhaal van maximaal 500 woorden onder het motto Mijn talent. NT2-leerders kunnen via hun docent een verhaal of gedicht insturen.
Wie wordt de winnaar?
De schrijfprijs kent drie categorieën:
Niveau Alfabetisering / LESLLA
Niveau A1-A2 / richtgraad 1.1 en 1.2
Niveau B1-B2 / richtgraad 2 en 3
Per categorie zijn er steeds twee winnaars: een volwassene en een jongere. De jongeren zijn leerlingen van de Internationale Schakelklassen (ISK) in Nederland of van de Onthaal Klas Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) in Vlaanderen. In totaal zijn er dus zes prijzen te winnen.
Hoe werkt de jury?
De jury kijkt naar schrijfplezier en originaliteit. De beoordeling gebeurt in twee rondes. Eerst lezen docentenpanels uit Nederland en Vlaanderen alle inzendingen. In de tweede ronde kiest de jury uit de beste teksten zes winnaars.
Wat is de prijs?
De prijs is, naast eeuwige roem, een cheque van € 250,-. Teksten van de winnaars worden opgenomen in het zomernummer van Les in 2025. Alle genomineerde teksten worden bovendien gepubliceerd in een mooi boekje.
De Schrijfprijs NT2 wordt gesponsord door:
Stichting Les
Taalunie
Boom NT2
Vrije Universiteit Amsterdam, Faculteit der Geesteswetenschappen