Word jij één van de nieuwe stadsdichters van Antwerpen?

Omschrijving

Antwerpen kiest vanaf 2022 voor een poule van maximum 5 stadsdichters. Die schrijven 2 jaar lang gedichten in opdracht van de stad. Jong en divers talent krijgt een kans, om zo verschillende stemmen en genres te laten weerklinken. Iets voor jou?

Als stadsdichter schrijf je gedichten voor speciale gelegenheden. Jouw gedichten worden zo veel mogelijk getoond in de openbare ruimtes van de stad. De verbinding tussen poëzie en bewoners staat centraal.


Wil je stadsdichter worden? Stel je kandidaat volgens deze procedure:

Stuur je motivering, curriculum vitae en een nieuw gedicht, waaruit de liefde voor Antwerpen spreekt, naar boekenstad@antwerpen.be. Doe dit ten laatste 27 januari 2022.

Je kan je enkel kandidaat stellen als je in Antwerpen woont.

Een jury selecteert de poule van stadsdichters. Zij zorgen ervoor dat de poule divers en kwalitatief wordt samengesteld.

De selectie van de jury wordt dan voorgelegd aan het college. Dat gebeurt binnen 30 dagen vanaf 1 februari.

Antwerpen Boekenstad coördineert de opdrachten aan de dichterspoule. Er worden minimum 5 opdrachten per jaar uitgeschreven. Als dichter krijg je een forfaitaire vergoeding van 750 euro per schrijfopdracht.

De poule van stadsdichters wordt om de twee jaar vernieuwd. De eerste dichterspoule loopt tot 31 december 2023.

De stad heeft het eindoordeel over opname in de openbare ruimte.

Regels

Deadline

Afgelopen


Details

Prijs Je kan stadsdichter van Antwerpen worden.

Georganiseerd door Stad Antwerpen