Liedteksten gezocht

Omschrijving

Samen met Nekka gingen we op zoek naar nieuwe liedteksten die het leven schetsen zoals het is… met een lach en een traan. We ontvingen veel straffe inzendingen. Na rijp beraad hebben juryleden Mira, Jonas Winterland en Robin Aerts (Het Zesde Metaal) negen laureaten en één winnaar geselecteerd. 

 

Zazou sleept met haar tekst Nu nog niet de hoofdprijs in de wacht. De drie finalisten van de parallel lopende Nekka-wedstrijd, die op zoek gaat naar nieuw Nederlandstalig muzikaal talent, gaan met deze tekst aan de slag en brengen hem op de finale van de Nekka-wedstrijd op zondag, 27 augustus in Antwerpen.

 

De andere negen laureaten zijn: Jürgen Nakielski, Angelo Dhondt, Koen Vergauwen, Nathalie Depoorter, Floris Mertens, Bas Kleijweg, Wim Vercauteren, Elisabeth Van Winckel en Veerle Delember. Hun teksten worden op muziek gezet door de halve finalisten van de Nekka-wedstrijd. Zij brengen de nieuwe liedjes tijdens de halve finales op de Gentse Feesten op do 20, vr 21 en za 22 juli op het Laurentplein (Luisterplein) in Gent. De winnende tekst en de teksten van de negen laureaten ontdek je in dit pdf-document.

 

Algemene feedback van de jury

 

Jurylid Mira schreef volgende algemene beschouwingen over de inzendingen:

“Ik las…kleurrijke teksten, lyriek met liefde voor vele thema’s.
Ik las over het contrast tussen terroristische aanslagen en de zalige onwetendheid van een baby, op de arm van haar vader.
Ik las over ouders die sparen voor een woonboot, omdat de zee onderweg is.
Ik las veel twijfel, voor het grijpen of tussen de lijnen.
Ik las over mensen die zich onvolmaakt, zelfs stoorzenders voelen in een ander z’n bestaan.
Ik las dat alles nog mogelijk is.
En dat is zo, zeker met deze liedteksten. Je kan er nog veel muzikale kanten mee op, ook al hebben ze vaak al hun eigen, klein en fijn universum.

Metrum en rijm… daar mag voor mijn part in het algemeen meer aandacht aan geschonken worden.
Niet dat het meteen een heel strak keurslijf moet zijn, zo’n liedtekst, maar misschien is het goed als er toch al een iets duidelijker aanzet tot een muzikaal patroon in zit.

Tot slot heb ik het persoonlijk ook meer voor de suggestie, dan voor het benoemen. Daar mag best nog wat verder in gegaan worden, wat mij betreft, niet alles moet meteen rationeel te begrijpen zijn. Er is bij een liedtekst altijd nog de muziek, die het verhaal uiteindelijk mee gaat inkleuren.”

 

Nu nog niet

Zazou

 

de klok tikt

naar nergens

de tijd gaat mee

ik sta stil

ik blijf nog even

 

ik wacht

op later

op oud en wijs

op heel veel in ‘t verschiet

maar zo ver is het nu

gelukkig nog niet

 

ik sta hier goed

het kan altijd beter

maar er is nog tijd genoeg

om dromen

na te streven

 

ik wacht

op later

op oud en wijs

op heel veel in ‘t verschiet

maar zo ver is het nu

gelukkig nog niet

 

m’n denken moet

maalt, raast en bromt

het leven heeft zich

goed vermomd

‘k moet nog zoveel leren

ik kijk dus beter

eerst nog even rond

 

ik wacht

op later

op oud en wijs

op heel veel in ‘t verschiet

maar zo ver is het nu

gelukkig nog niet

 

m’n ziel weet beter

maar mijn brein nog niet

m'n hart wil alles geven

maar mijn verstand nog niet

  

dus wacht ik

op later

op oud en grijs

tot ik dementerend

kan beginnen

aan mijn eerste lied

 

weet je

ik denk echt

voor iemand als ik

is dementeren

zo slecht nog niet


De wedstrijd is afgelopen. Je kan niet meer deelnemen.

Deadline

Afgelopen


De wedstrijd is afgelopen. Je kan niet meer deelnemen.