Van 6 naar 500 woorden

Omschrijving

Tijdens de Boekenbeurs verzamelde Creatief Schrijven vzw Six Word Stories. Elke dag koos een expert uit het boekenvak zijn/haar favoriete Six Word Story op dwarsboom.be. Wij daagden geïnteresseerden uit om aan de slag te gaan met één van de 14 winnende Six Word Stories en die te gebruiken als openingszin van een kort verhaal dat maximaal 500 woorden telt.

 

De winnaar
Juryleden Leen Lesire en Igor Daems kozen het verhaal 'Heinrich' van Gonda Van der Vloet als winnende tekst van deze wedstrijd. 

 

Juryverslag

Dankzij de treffende beelden in het begin (‘kolonnes bruinhemden’ en ‘levende skeletten uit zijn nachtmerries’) zit je als lezer meteen in het hoofd van het hoofdpersonage van dit verhaal. Het maakt ook meteen het thema van deze tekst duidelijk: hoe je geschiedenis je kan blijven achtervolgen. De goed uitgewerkte structuur, met de flashback in het midden, draagt alleen maar bij tot het leesplezier. Ook al eindigt dit verhaal in mineur, toch blijft bij mij vooral de opluchting hangen: de opluchting dat Heinrich eindelijk zijn verhaal heeft kunnen vertellen.

 

Met een ietwat poëtische maar beknopte schrijfstijl schetst de auteur een rijk verhaal over tegenstrijdigheden (en keuzes) tussen goed en kwaad, mooi en lelijk,… die soms zelfs in dezelfde persoon huizen. Want ondanks het beperkte aantal woorden zorgt zij voor een mooie spanningsboog. De zorgvuldige keuze van klanken en beeldtaal verdient een pluim. Breken-beelden, spijt-lijf-sijpelen, grijs lijf, kapotgeschoten land, de zon vonkte, druppelt de opluchting. Stuk voor stuk dragen ze bij aan de schoonheid van dit verhaal waarvan we weten dat het ook zoveel lelijkheid herbergt. 

 

Prijzen

Het verhaal van Gonda Van der Vloet kun je lezen in de volgende cursus- en wedstrijdbrochure SCHRIJF, die eind juni verschijnt. 

Gonda krijgt ook een duo-ticket voor de Schrijfdag op 2 juni in Gent. 

 

Eervolle vermeldingen

Karel Bedert met 'Deometrie'

Viviane Van Pottelberghe met 'Geheime relatie'

Nil Leman met 'Het raam'

Guido Aerts met 'Tussen twee polen smelt men niet'

 

Winnende Six Word Stories/beginzinnen: 

 

- Moniek Spaans met ‘De herfst kleedt zich langzaam uit.’

- Tim Roose met ‘Oma denkt dat ik doof ben.’

Robin Leemans met ‘Soms vergat hij dat hij sliep.’

- Bert van den Helder ‘Zelfs zijn hond herkent hem niet.’

Inge Hulsker met 'Wie ben je?, vroeg mijn spiegelbeeld.'

- Peter Helsen met 'Word even onherroepelijk (wandel daarna door)'

Lien Tallon met ‘God is een zeshoek, denk ik.’

- Lize Liesebeth met ‘De vermiste sok had een relatie.’

Kurt Velghe met ‘Robot?, vroeg jongetje aan enge man.’

Hanneke Middelburg met ‘In mijn boomhut word ik groot.’

Maria Stam met ‘De rolstoel lag er verlaten bij.’

Sofie Van Dyck met ‘Tussen twee polen smelt men niet.’

Gino Dekeyzer met ‘Nee, de verjaardagstaart hoeft niet gesneden.’

Korneel Dobbels met ‘Jij wordt mijn tranen van morgen.’

 

 


De wedstrijd is afgelopen. Je kan niet meer deelnemen.

Deadline

Afgelopen


De wedstrijd is afgelopen. Je kan niet meer deelnemen.