reislandse verwijzingszin

IT
13 mei 2014 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

voor dat het zover is is het zover verder dan wat kan mag maakt het onderscheid verschil uitgaande van het vertrek belanden ergens mensen tussen nergens en overal om over onvermijdelijke reisongemakken maar te zwijgen zijn er nu eenmaal dingen die moeten daar willen ze niet al te makkelijk bij gaan liggen maak je het gemakkelijk wil je er vanaf zijn dan beperk je je tot de beperkte voorraad beoordelingsformuleringen niet dat je ze met plezier invult omdat je weet wat een onvoldoende voldoende wil zeggen wil niet per se zeggen dat hetzelfde gezegd in een andere taal niet een andere emotie kan teweeg brengen en wat ziet ze er toch zo lief uit achter die toonbank slagersdochter maar dan eerder hotelnichtje van de patron die veel te veel geld puurde in haar opleiding om dan uiteindelijk haar toch met tegenzin zelfs nog toe te laten daar te staan en toch ze ziet er zo lief uit dat je denkt ik laat die pen aan een ketting voorlopig buiten het bereik van het formulier bengelen, zwaai ze wel eens rond zoals dat wel eens met opwindhorloges gedaan werd door grootvader die zwoer nooit een bolhoed te dragen tenzij dan op de begrafenis van bolhoeden want er zijn nu eenmaal dingen die om een zeker decorum vragen, en om het decorum te bevragen in je gescheurde jeans van ook al weer gedateerde tijden durf je die lippen te bewegen en te vragen of het mogelijk is om de haren waarvan je zweert dat ze niet de jouwe zijn van de wasbak te verwijderen niet zozeer omdat je een cleanfreak bent maar omdat zonder toch aangenamer blijkt en voor het zover is dat ze het zelf zou doen zeg je ja als je iemand hebt natuurlijk die dat wil doen ik ben tenslotte maar op vakantie hier en ik weet wat ik betaalde dus misschien verwacht ik teveel en dat had ik beter niet gezegd en de zneuwen en zo want ze ziet er zo lief uit in al dat onschuldig staren wist je zeker wel een blik van goedkeuring te vrijwaren ware het niet dat er plots een taaltje vanover die tong komt glijden dat je vertelt dat je best de manager erbij roept omdat je van hem tenminste zeker weet dat hij het taaltje spreekt dat je met hem deelt en dat je er op drukt dat ze geen gedoe moeten maken van iets als een haartje in de badkamer dat komt voor in de beste hotels en dat dit er zeker een is, en dan die klap van je vrouw over je achterhoofd schietend en die beschuldigende blik van wat kan jij toch kruiperig zijn maar dus zoals gezegd voor het zover is maakt jaren van training het verschil uit en is een vooruitziende blik die de jaren 40 en 90 al lang vergat er een die weet dat je sloft, lippen opeen, langzaam, een schuin blikje werpt, voorbij de lobby wandelt naar buiten de zon in, en daar wacht alweer een ander vertrekken als een bus naar de andere kant van't eiland, god die grieken moeten het gezellig gehad hebben zo met hun strijdwagens komen en gaan wanneer ze willen.... vooral blijven als ze wilden.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

IT
13 mei 2014 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket