PAASEIEREN RAPEN

15 apr. 2017 · 220 keer gelezen · 0 keer geliket

Toen ik een ukkie was, werden de paaseieren gedropt door de paasklokken.  “De klokken van Rome” zei men toen.  Waarom die uit Rome kwamen?  Simpel!  Rome was het centrum van het universum.  Niet omdat de Romeinen destijds een van de belangrijkste beschavingen uit de geschiedenis hebben neergepoot.  Ook niet omdat Julius Caesar ons in een dronken bui “de dappersten aller Galliërs” heeft genoemd.  Wel omdat in Rome het hoofdkwartier van één der belangrijkste godsdiensten ter wereld gevestigd is.  Hier heerst de gezant van God op aarde over miljoenen katholieken.  Logisch dus, dat ook de paasklokken uit Rome komen.

 

Die paasklokken zouden in oorlogstijd geld waard zijn.  Zij zijn in staat om met chocolade eieren precisiebombardementen uit te voeren op burgerdoelwitten.  Die eieren landen altijd in tuinen van huizen waar kindjes wonen.  Bij de buren zijn er geen kindjes, dus liggen er ook geen eieren.  En als het slecht weer is, moet je alleen maar de vensters openzetten, en de klokken deponeren hun eieren in je woonkamer met een nauwkeurigheid waar de NASA jaloers op mag zijn.  Die eieren zijn dan poederdroog en er is er nooit eentje gebroken.

 

Maar waar is in ’s hemelsnaam die paashaas vandaan gekomen?  Ik neem aan dat die komt voor de kindjes van ouders waarop Rome zijn greep verloren heeft.  En dat zijn er de laatste jaren meer en meer.  Vooral sinds er links en rechts priesters en bisschoppen opduiken die de kinderen maar wat al te graag tot zich laten komen.  Klokken horen thuis in kerktorens en zijn dus een symbool dat niet zo kerkse lieden misschien liever door iets anders willen vervangen.  Maar waarom toch door een haas?  Misschien omdat er met Pasen heel veel eieren op één dag moeten afgeleverd worden en die beestjes bekend staan om hun snelheid?  Maar paaseieren zijn voor kinderen, en de uitdrukking “van de haas gep**pt” is dan weer net iets te vunzig voor een Ketnet publiek!  Persoonlijk had ik een paaskip veel logischer gevonden.  Kippen leggen eieren.  Hazen leggen alleen maar van die vieze keutels!

 

Zonder de discussie te willen voeden over wat er eerst was, de kip of het ei, heb ik ook zo mijn bedenkingen bij de oorsprong van het paasei.  Pasen is toch in de eerste plaats een religieus feest, waarbij de verrijzenis van Jezus, na zijn kruisdood, herdacht wordt.  Zou het dan niet logischer zijn om kinderen naar chocolade kruisjes te laten zoeken?  Ik zal wel weer veel te logisch redeneren!

 

Wie mijn vorige cursiefjes gelezen heeft, weet dat Meyers Briggs mij tot een logisch denker benoemd heeft, maar die extreme logica is niet mijn enige afwijking!  Ik ben tevens erfelijk belast met een enorm rechtvaardigheidsgevoel.  In de strijd der profeten moet Jezus de laatste tijd ferm de duimen leggen voor Mohammed.  Dat heeft iets te maken met “gaat en vermenigvuldig u!”  Wij doen dat maal 1,3 terwijl de islam vlotjes een factor 8 haalt.  Zou het dan niet logisch zijn dat zij ook chocolade-eieren mogen rapen?  Maar wie brengt die dan?  Een haas of een kip?  Een varken zal het zeker niet zijn!

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

15 apr. 2017 · 220 keer gelezen · 0 keer geliket