lassodemaan

Gebruikersnaam lassodemaan

Opleiding

Publicaties

Prijzen

Teksten

hier

"Hee, waar is die jurk naartoe? Die stond je zo goed! "Zeker beter dan... eh... dit. Je was er zo mooi mee."   Het ding is, die jurk, daar stond ik helemaal niet mee. Het was namelijk nooit mij die die jurk droeg.   Zie je, ik ben niet dit 'meisje' dat je ziet. Je zal het nooit zien, de manier dat ding brandt in mijn huid. Hoe ik het voel jeuken voor dagen achter elkaar, lang nadat ik het heb ongeruild voor iets meer ik en iets minder 'meisje'.   Je gaat nooit zien wat die jurk achterlaat op me. Dat zie je alleen aan de binnenkant, niet op de huid.Oh deze huid, die voelt niet van mij. Ik heb al geprobeerd om hem open te snijden   maar   het lijkt maar niet te werken, ik -   Ik kan dit niet meer, mam.Ik kan dit niet meer, zus.   Ik kan dit niet meer, iedereen.Het is genoeg geweest.Ik voel me vastgezet in deze kooi die je 'meisje' moet noemen.Je ziet me er niet achter, dus het kan je niets schelen.Je misinterpreteert mijn lichaam, je ziet het aan voor iets dat het niet is. Mijn lichaam wordt constant vertaald uit de verkeerde tongval. Je denkt dat je weet wat het betekent, maar eigenlijk is het het omgekeerde van dat.Ik zeg wel dat ik oké ben, maar oké is het omgekeerde van hier. Hier voel ik me niet veilig, dit lichaam is niet iets waar ik dankbaar voor ben maar het is het enige dat ik kan veranderen.Misschien dat de mensen dan eindelijk zullen snappen wat ik bedoel.Ze kennen me niet.Ze kennen dit meisje, maar 'dit meisje' ben ik nooit. Het is eerder een uniform in de verkeerde maat, toegewezen bij de geboorte maar nooit om gevraagd en in de plaats van gewoon te vragen of ik liever een andere maat heb,   Is het enige dat mensen doen proberen me te krimpen zodat de afbeelding past.

lassodemaan
2 0

Ik zou van haar kunnen houden zoals een hevige storm

Ze heeft de snaren van haar gitaar gehaald Ik vraag haar waarom haar fretbord Zo verdomd leeg was. Ze zegt dat je niet van het geluid houdt En dat ze er waarschijnlijk snel nieuwe op zal leggen.   Haar bed blijft onopgemaakt voor dagen - Stoelen worden niet meer onder de tafel geschoven Kussens blijven ongeordend rondslingeren    (En ik weet hoeveel ze van netheid houdt.   Net zo veel als van jou - Maar ze weet nog niet van de chaos die je zal achterlaten in haar hart.)   Ze hoopt dat die rommel een uitnodiging is Dat het je in de vouwen van haar lakens roept Als het lied van een Sirene.   (Of het geluid van een brekend hart. Maar dat doet je helemaal niks, of wel?)   Ik wil haar door elkaar schuddenWanneer ze weer verontschuldigingen aan het stotteren is Met jouw naam rond gebonden als een strik   Ik heb gezien hoe de kleur van haar ogen verandert In het licht van de schemering Hoe de neplaag van geluk eraf pelt Om plaats te maken voor verdriet en rouw en donker. Zo veel donker. (Ze is zonlicht aan het lekken.) Hoe ze de felheid van jouw woorden probeert te verbloemen Ookal steekt het zo fel af tegen haar bleke huid.   Ze zou planeten kunnen dragen in de wallen onder haar ogen Maar je zou nog altijd niet geïnteresseerd zijn in de ruimte.   Ik heb haar sms'jes gestuurd. Rooksignalen, postduiven.Om haar te vertellen dat ik van haar hou Van de manier waarop ze haar kleren opvouwt En het bed opmaakt En de kussens ordent Maar ze was te druk bezig met wachten tot jij Voor haar neus komt staan.   Ik wil je tegenkomen op de hoek van de straat Zodat ik je door elkaar kan schudden En in je gezicht kan roepen dat je al de liefde Van haar botten zuigt en dat ze elke nacht In een leeg bed slaapt terwijl ze wacht op jou Om de lege plaats op te vullen En ik kan er verdomme niet tegen Hoe ze naar je kijkt alsof je   Hoe dan ook   Waardig bent.

lassodemaan
3 0