1STE SCENE - INSIDE OUD HUIS VAN DE OVERLEDEN PLAATSELIJKE SCHRIJVER SPEARE - SCHRIJFKAMER
KERLAN
Moet je zien, zoveel boeken!
greta
De kasten begeven het bijna...
GIDS
Niet alle boeken zijn van zijn hand. Ferdinand Speare was ook een verwoed lezer.
Bartel
Was de man gehuwd?
GIDS
Ja, waarom vraagt u dat?
BARTEL
Kinderen?
GIDS
Neen, daarover bestaat ook een mythe.
GRETA
Een mythe, wat interessant.
KERLAN
Hoe luidt de mythe?
BARTEL
Hij las teveel, schreef teveel en had geen tijd voor boelekes te maken...
GRETA
(geeft Bartel een ellenboogstoot)
Jij met je flauwe mopjes...
GIDS
(lacht beleefd)
Het geheim is nog niet achterhaald... het gezegde luidt:
Kennis is macht zonder liefde. Liefde is aanvaarden en geven. Met de juiste kennis kan de macht van de vloek worden bezworen en wordt de schrijver herboren.
GRETA
Cryptisch omschreven...Kerlan dat is een kolfje naar jouw hand.
KERLAN
De kennis kan verwijzen naar de boeken...hoe meer je weet, hoe meer macht...de liefde werd verwaarloosd. Dat weten we, maar de rest is Chinees voor mij.
BARTEL
Dus als ik het goed begrijp zou de oplossing in de boeken liggen?
GIDS
Het spijt me, de boeken zijn niet leesbaar...ze zijn zeer fragiel.
GRETA
Spijtig...
GIDS
Tot zover de toer. Ik wens iedereen nog een prettige dag en vergeet heu...de gids...niet.
Greta, Kerlan en Bartel gaan naar buiten en blijven voor het huis staan. de gids trekt de voordeur gewoon toe.
GRETA
Heb je dat gezien? De gids doet niet eens de deur op slot!
BARTEL
Het zal een zelfsluitend slot zijn?
KERLAN
Bartel doet niet zo idioot...dat bestond niet in de 16de eeuw.
BARTEL
Het zou toch kunnen dat ze het slot hebben vernieuwd?
GRETA
(draait zich van de ene naar de andere kant)
Is die gids weg?
(wandelt naar de deur en rammelt aan de deurknop)
Ik wist het! In zo'n boerengat kent men geen misdaad.
KERLAN
Haal het niet in je hoofd Greta!
GRETA
Nee hoor. Het is nog veel te vroeg. Vier uur 's nachts is beter.
KERLAN
Vergeet het, ik doe er niet aan mee!
GRETA
(loopt weg van de deur en geeft Bartel een knipoog)
Einde scéne 1
2de SCENE - outside OUD HUIS VAN DE OVERLEDEN PLAATSELIJKE SCHRIJVER SPEARE- nacht
Kerlan, Greta en Bartel, elk met een hoofdlamp, staan voor de deur.
KERLAN
Greta, ik vind het nog steeds geen goed idee...
GRETA
(snauwt)
Genoteerd.
BARTEL
Greta, wees nu eerlijk...we kunnen toch in één nacht niet heel de bibliotheek lezen?
GRETA
Neen, officiële boeken kunnen we laten liggen - tenzij we pech hebben en de oplossing verstopt werd in meer recente boeken - het zijn de losse nota's en kaften die we eerst bekijken.
KERLAN
(sarcastisch))
We hebben 14 dagen vakantie... slapen heel de dag en pluizen 's nachts de bib uit. Moet kunnen...
GRETA
Drie nachten en dan hou ik er mee op, beloofd!
(de mannen zuchten diep)
openen de deur met een weids gebaar
KERLAN
Waar te beginnen?
GRETA
Kerlan, misschien kun jij de linkerkant onderzoeken, Bartel jij de rechter. Ik neem het bureau en alle andere kleine kastjes...
Ieder begint aan zijn taak, het is moeilijk zoeken met enkel een hoofdlamp. Eén voor één doorzoeken ze de kaften en al wat oud is. Zorgvuldig zetten ze alles terug op de juiste plaats.
BARTEL
Op hoop van zege...
( gaat op een antieke stoel zitten en springt onmiddellijk terug recht)
Een springveer...recht in mijn gat!
GRETA
Wees toch voorzichtig! Dat is antiek.
KERLAN
(lachend)
Er is toch niets aan de stoel?
BARTEL
(wrijft over zijn achterwerk met een pijnlijk uitdrukking op zijn gezicht)
Het is u gat ni zeker?
KERLAN
tracht de veer vruchteloos terug te duwen
Wat is dat nu? Ik kan die veer niet terug duwen...
GRETA
Wacht, ik kijk eens mee...
(verrast)
Er ligt iets op de bodem van de stoel...
(vist een klein doosje op)
Kijk, kijk...
KERLAN
Wat is het?
BARTEL
(verbaasd)
Een klein doosje zonder opening.
GRETA
Een klein doosje? Ja...zonder opening...nee!
Alle drie hoofdlampen worden op het doosje gericht.
GRETA
(zit er verbeten aan te prutsen)
Ze duwt aan de zijkanten en een paneeltje verschuift.
(ze haalt er een papiertje uit)
Dit kan niet!
BARTEL
KERLAN
Wat, wat...?
GRETA
Ik geloof dat we geluk hebben...
KERLAN
Bedoel je...
GRETA
Wie kent er oud Engels?
KERLAN
Mijn grootouders komen uit Wales...laat me eens zien.
GRETA
geeft het papiertje af aan Kerlan.
KERLAN
(Leest voor)
Books have thou wisdom, if you can open they eyes of love with the brightness that day brings.
BARTEL
Een ander raadsel! Dat kan hier nog lang duren...
GRETA
Boeken bevatten de wijsheid als het daglicht de ogen voor liefde openen.
KERLAN
Als het vorige cryptisch werd weergegeven...dan zou ik denken...
GRETA
Ja?
KERLAN
Wacht even...zijn hier ogen aanwezig?
BARTEL
Ja, drie paar die er geen sikkepit van begrijpen.
KERLAN
Ik bedoel hier in de kamer, slimmeke.
Ze draaien zich om en beginnen terug te zoeken.
Greta
(Slaakt een verraste kreet)
Ja, natuurlijk! Kijk naar het schilderij aan de muur.
KERLAN
Het portret! Centraal opgesteld... zijn vrouw, met half gesloten ogen... omringt met engelen en bloemen.
GRETA
(onderzoekt de gesloten ogen van de vrouw)
De oogleden kunnen opengeklapt worden!
BARTEL
Dan zitten we met een probleem...
KERLAN
Hoe bedoel je?
GRETA
Dat wil zeggen...we overdag moeten terugkomen...
KERLAN
Ik ben geen pessimist, maarre...dan loopt de gids rond.
GRETA
(zelfverzekerd)
Laat die griezel maar aan mij over...
Einde scéné 2
3de scene - Volgende dag 's morgens voor het museum -
GIDS
opent de deur
Goedemorgen. Jullie! Was mijn uitleg niet duidelijk?
GRETA
(poeslief)
Heel duidelijk. We hebben meteen besloten onze scriptie aan Speare te wijden. Maar dan moeten we een aantal bijzonderheden weten.
(ze klampt de gids vast en glimlacht hem toe)
GIDS
Heu...ja, oké. Ik zal mijn best doen.
KERLAN
Heeft hij nog iets anders geschreven buiten boeken?
GRETA
Wanneer werd hij echt bekend?
BARTEL
Schreef hij soms in opdracht van het Portugese hof?
GIDS
Momentje ik kan maar één vraag per keer antwoorden.
GRETA
(klampt de gids bezitterig vaster)
Sorry heren, ladies first.
( draait haar rug naar Kerlan en Bartel en loodst de gids mee uit de kamer met het portret)
BARTEL
(kijkt gespannen toe of de gids met Greta ver uit de buurt zijn)
Ik open de oogleden, jij let op?
KERLAN
(knikt kort)
BARTEL
(opent de luikjes)
een stralend zonlicht boort zich door de kamer
De twee bundels licht richten zich eensgezind op een boek van de boeken plank.
KERLAN
(haast zich om het boek uit het schap te halen)
Gelukt! Maken dat we hier weg zijn.
BARTEL
En Greta dan?
KERLAN
Als wij hier weg zijn zal ze beslist weten dat we terug naar buiten zijn.
BARTEL
Ja, goed. Ik ben benieuwd!
KERLAN
BARTEL
Haasten zich naar buiten met het boek.
Kerlan en Bartel wachten buiten.
Even later komt Greta naar buiten gewandeld.
GRETA
En jongens?
KERLAN
Opdracht volbracht!
BARTEL
Vlug naar het kamp. Ik ben écht benieuwd.
Ze wandelen weg - komen toe in hun kamp
einde 3de scene
4de scene het kamp late namiddag
Kerlan zit op een van de kampeerstoeltjes met het boek op het kampeertafeltje
KERLAN
(zit met zijn neus bijna bovenop het boek))
BARTEL
Kerlan, heb je een bril nodig?
KERLAN
(geërgerd)
Wil jij het doen? Oud Engels in schoonschrift vol krullen!
GRETA
Als iemand het kan dan ben jij het Kerlan...
KERLAN
Slijmen helpt niet Greta!
BARTEL
Wat heb je tot hiertoe gevonden?
KERLAN
Kort en bondig: niets. Het gaat over een driehoeksverhouding...
GRETA
Klinkt dramatisch...
KERLAN
Zoals gewoonlijk... 2 mannen willen dezelfde vrouw, de vrouw is getrouwd met een kasteelheer maar is verliefd op de staljongen die haar liefde beantwoordt.
BARTEL
Laat me raden... de kasteelheer komt er achter... en de poppen gaan aan het dansen.
KERLAN
Ja, maar wel op een rare manier... de vrouw mag tussen hun beide kiezen van de kasteelheer, als ze voor hem kiest zal hij haar de vrijheid geven om de staljongen te beminnen en toch van haar houden. Op één voorwaarde dat ze zich niet bemoeid met zijn passie. Vrouwlief kiest voor de luxe en de vrijheid en bemoeit zich niet met zijn passie: boeken schrijven...
GRETA
Vind je niet dat het thema 'boeken schrijven' hier ook zo belangrijk is? Net als voor Ferdinand Speare.
KERLAN
Nu je het zegt...ik ben benieuwd wat er volgt...
(leest begeesterd verder)
GRETA
Nog veel plezier. Ik ga eventjes uitrusten. Ik heb heel de nacht niet geslapen van de warmte.
(doet een dutje in de tent)
BARTEL
Ondertussen maak ik het avondmaal.
KERLAN
Weer spaghetti zekers?
BARTEL
'Geen goesting is geen honger, ‘zei ons moeder altijd. Het is dat of niks!
KERLAN
Ja, pa!
(neemt het boek mee naar zijn tent)
BARTEL
(boos)
Ik ben ook op vakantie hé!
begint met de potten te rammelen en haalt water
ze zitten alle 3 aan tafel spaghetti te eten
GRETA
Wat ben je nog te weten gekomen Kerlan?
KERLAN
Je had gelijk Greta, de overeenkomsten met onze schrijver worden steeds groter.
BARTEL
Wat bedoel je?
KERLAN
Wel... stalknecht wil niet langer aan een touwtje hangen en beëindigt de relatie. Madam verveelt zich en eist een kind of ze verlaat Speare. Hij tracht haar lief te hebben, maar zijn gedachten gaan steeds naar zijn boeken en daardoor blijft zijn jongeheer halfstok hangen. Resultaat: geen bevruchting, geen boelekes. Zijn vrouw wordt depressief en ten einde raad gaat hij een toverkol opzoeken om zijn probleem op te lossen.
BARTEL
Aha!
KERLAN
Inderdaad, zij geeft hem een raadselachtige opdracht...
(neemt het boek op zijn schoot en begint luidop voor te lezen)
Shall ye find young ones to replace the triad you had and one of these read these words:
'For those who choose love instead of wisdom and almightiness, have pity and pledge tears on your name, the cry of a baby will come. If not swiftly, your ancestors wait patiently. Ye and Lily will find peace in another life.'
GRETA
Wat wil dat nu weer zeggen? En wie is Lily?
KERLAN
De vrouw van Speare...
BARTEL
Wat een drama!
GRETA
(fluistert)
Ja, inderdaad. Onbeantwoorde liefde en wensen... drie ontgoochelde mensen.
(staart Kerlan aan)
Wil je de rest voorlezen?
KERLAN
(glimlacht)
Na het eten en de afwas als verhaaltje voor het slapen gaan.
GRETA
(geeft een speelse klap op de knie van Kerlan)
Afgesproken!
in een van de drie tenten brandt een lamp en hoort men de stem van Kerlan en Greta.
KERLAN
(leest voor uit het boek)
'For those who choose love instead of wisdom and almightiness, have pity and pledge tears on your name, the cry of a baby will come. If not swiftly, your ancestors wait patiently. Ye and Lily will find peace in another life.'
GRETA
(snikt ingetogen)
Prachtig geschreven... maar zo triest, vooral het einde...
(weent ingetogen)
KERLAN
Kom, kom het is maar een verhaal... kom eens hier...
het enig brandende lampje gaat uit.
Einde 4de scéne.
SLOT - 1 jaar later zelfde camping - overdag
Een jaar later staan Greta, Kerlan en Greta op dezelfde camping.
GRETA
(houdt een baby vast)
Hier zijn we weer...
BARTEL
Met eentje meer. Waarom persé terug naar hier?
KERLAN
Ik wil iets nagaan...
ze gaan allen naar het museum.
GIDS
(herkent hen meteen)
Terug welkom!
(buigt zich over de baby)
Wat een prachtig kindje...
KERLAN
We wilden je nog iets vragen...
GIDS
Jaaaa?
KERLAN
Was de naam van de schrijver echt Ferdinand Speare?
GIDS
Nee, hij schreef onder een alias. Zijn echte naam is Karl, Kerlan, Bartholomeus... Hoe heet de baby?
KERLAN
Lily!
Het huis van de schrijver straalt in de zonneschijn. vanuit de bibliotheek klinkt vrolijk gezang van een vrouw en het hartelijk gelach van een man.
Einde slot