Brief aan Vlaanderen met ...

9 okt. 2020 · 7 keer gelezen · 0 keer geliket

Beste Vlaanderen

Er is heel wat dat mij stoort aan Vlaanderen en ik vind dat er een aantal dingen moeten veranderen. Dit gaat van mentale problemen tot de voetpaden en zo kan ik nog een eindje doorgaan.

Ik woon in Londerzeel en Denderleeuw en bij beide gemeentes stoor ik mij enorm aan de voetpaden. Zelf vind ik dat ze er heel slecht bij liggen. In beide dorpen zijn de voetpaden veel te smal en de stenen liggen alles behalve gelijk. Hoe vaak ik al bijna op straat liep doordat het voetpad te smal is, is onbeschrijflijk. Dit heb ik vooral als ik aan het stappen ben in het dorp van Londerzeel. Ook ben ik al heel vaak bijna gevallen op het voetpad door dat alle stenen door en op elkaar liggen. Een kennis van mij is een keer in het dorp van Londerzeel gevallen, waardoor haar bril kapot was. Persoonlijk vind ik dat de voetpaden breder moeten en veiliger om te stappen.

Waar ik het ook heel moeilijk mee heb, is dat er heel weinig gedaan wordt voor mensen die het psychisch zeer moeilijk hebben. Meestal staan ze er helemaal alleen voor. Ik heb al zeer moeilijke tijden achter de rug en nooit heb ik het idee dat ik ergens terecht kan. Natuurlijk kan ik bij iemand terecht, maar voor sommigen is dit helemaal niet voldoende. Naar een psycholoog gaan is niet altijd evident voor iemand, want het kost ook redelijk veel geld en niet iedereen kan zich dat permitteren. Naar mijn weten wordt er ook niet veel georganiseerd voor mensen die het moeilijk hebben. Ik vind dat er dan ook meer zou moeten gedaan worden rond mentale problemen. Dan spreek ik over evenementen waar jongeren en of volwassenen naar toe kunnen om hun gedachten te verzetten, en hun hart kunnen luchten bij iemand die ze niet kennen.

Dan kom ik op het volgende dat er in Londerzeel heel weinig plekjes zijn, waar ik en mijn vrienden ’s middags kunnen eten tijdens  school. Ik heb het dan ook over, wanneer het heel slecht weer is. Meestal zitten de cafés in het dorp helemaal vol en is er geen plek meer waardoor je buiten moet zitten. Dat is zeker niet leuk als het regent, sneeuwt of hagelt. Het andere probleem kan dan ook weer zijn dat je geen geld hebt om een drankje te kopen, waardoor je wel buiten moet zitten. Ik vind dat er meer plekjes moeten zijn waar je binnen op je gemak kan eten en dus niet in het slechte weer moet zitten, of moet betalen om iets te drinken.

Dit is helemaal niet alles dat me dwarsligt. Maar ik hoop vanuit het diepste van mijn hart dat hier zeker iets aan wordt gedaan. Dat de voetpaden veiliger worden, dat er meer mensen met mentale problemen geholpen worden, dat er eindelijk plekjes zijn waar we kunnen eten als het slecht weer is. Laten we samen Vlaanderen beter maken.

Met vriendelijke groeten

Britt Van Tricht

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

9 okt. 2020 · 7 keer gelezen · 0 keer geliket