De lezer van golven

Ainat
2 aug. 2022 · 18 keer gelezen · 0 keer geliket

De zee neemt

 

Zacht verbrokkelt de wereld

Stuk voor stuk glijdt de stad weg

Zandige korrels brokkelen in zee

Spoelen bijna onmerkbaar

 

Elke groef, elk scheepsromp

Krast zeewaarts

Elke gevallen boom

Verwondt het land

 

Kleiner, nietiger, slinkend

Meeuwen schreeuwen honend

Terwijl zee inneemt

Wat nooit echt van mensen was

 

Dialoog setting vissers op het strand

Warre “Mijn boot lag hier” (streept met stok in het natte zand) “Hier, gisteren nog. De zee komt dichterbij en kijk, die schuine golven… Hier gaat iets gebeuren.”

Jozef  “Och man, nu eens tot hier. Morgen weer tot ginder. Je boot is weg maar die vinden we wel terug. Niets aan de hand. Hier zal niets gebeuren.”

 

Dialoog setting drukke markt Westende

Troubadour “Gisteren nog was ik Oostende. Gisteren nog. Kom dat horen mijn verhaal…”     “Een storm, ’t was wreed. Boten losgeslagen. Huizen in puin. De oogst vernield. Warre, jullie weten wel, de oude visser: over boord geslagen. Niet teruggevonden. Ze spreken ervan om  Oostende te verplaatsen”

Koopman “Weggespoeld… Over boord geslagen…vreselijk.”

Huisvrouw “Het zal alleen mar erger worden! We worden nog allemaal haaienvoer.”

Oude visser “De zee… de zee, altijd onbetrouwbaar. Ik kan het weten… jaren ervaring”

Notabele “Een storm, ja. Dat is van alle tijden. Maar erger. Ach mensen, komt wel goed. Testerep is sterk. Oostende jong. Verplaatsen? Waar is dat goed voor?”

 

 

 

Vechten heeft geen zin

 

Aanrollende, schuimende, verzwelgende

Donkere diepte

Slokt alles op

 

Beschaving glijdt weg

Dieper in ziltig zand

Weg hier. Veiliger oorden

 

Stadsteen op zeebodem

Omspoeld wachtend

Eeuwenlang eenzaam donker

 

Toekomst loopt verder

Namen zijn geheugen

Tot verstilde wereld hervonden wordt

 

 

Dialoog. Setting oude boer en kleinzoon op vaste land (uitkijkend over zee)

Boer “Daar, daar ploegde ik…”                                                                                                      “Ik herinner mij de troubadour op de markt. Hij bracht het verhaal van de eerste grote storm.”

Kleinzoon “Vertel nog eens van de oude visser?”

Boer “Warre. Hij wist het. Hij voelde het. Lang voor het gebeurde. Hij raakte zijn boot kwijt, zomaar op het strand. En hij kon de golven echt lezen. Niet vergeten. Nooit vergeten. Testerep was, maar Oostende blijft; groot.”

Kleinzoon “Warre, lezer van golven! Ik zal het ook mijn kleinkinderen vertellen…”

 

Ainat – 01 augustus 2022 – in het kader van Vloedschrijvers voor de verzonken ballades van Testerep – Oostende.

 

 

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

Ainat
2 aug. 2022 · 18 keer gelezen · 0 keer geliket