De iets minder alerte dief

Silkevr
26 mrt. 2023 · 6 keer gelezen · 0 keer geliket

Ik zit thuis in de zetel en besef dat ik mijn kothuur nog moet storten. Ik open mijn bank app en stel vast dat er heel veel kleine bedragen van mijn rekening zijn gehaald. Wat is dat?! Een locatie in Nederland? Maar ik ben helemaal niet in Nederland geweest! Ik scroll naar beneden om te kijken hoeveel geld ik al ben verloren over welke periode. Ongeveer €13 over twee weken. Pffff hoe is dat nu toch kunnen gebeuren... En die rekeningnummer zegt mij echt niets hé. Ik begin te piekeren. In die documentaire op canvas (van tijdens de les drie jaar geleden) zeiden ze dat het een scamming truk was. Dat ze telkens mini bedragen er af halen zodat je het niet zou doorhebben. Ja...wat nu. Eventjes papa bellen.

...10 minuten later...

Ik tril terwijl ik het juist opgeschreven nummer van Card Stop overtype van het papier. "Welkom bij Card Stop... Wilt u uw kaart blokkeren druk 1..." 1. "Oke, om u aan de juiste medewerker te koppelen gelieve de optie te selecteren die voor u het meest van toepassing is. Indien u uw kaart verloren bent druk 1. Indien u een diefstal wilt melden druk 2..." 2. "U wordt onmiddelijk door verbonden. Gelieve uw bankkaart bij de hand te houden zodat wij u vlot kunnen verderhelpen." Ik klem mijn bankkaart stevig vast in mijn ondertussen bezwete hand.

"Hallo, met Card Stop hoe kan ik u helpen?"
Aah een Hollands accent ze hebben mij gevonden!! Nee Silke, kalm blijven. Dat kan echt niet. Die man doet gewoon zijn werk, rustig blijven.

"Ja, ik denk dat ik bestolen word."
"Mhm, zou ik uw bankrekeningnummer even mogen?" Ik geef mijn bankrekeningnummer.
"Dat is Argenta klopt dat?"
"Ja."
"Oke, je bankrekening is nu geblokkeerd. Heb je je gegevens toevallig op een vreemde plaats achtergelaten?"
"Nee."
"Heb je laatst ergens op een onverwachte link gedrukt?"
"Nee." Ik ben goed opgevoed.
"Heb je zelf een idee van hoe dit is kunnen gebeuren?"
"Uhm...nee ik heb echt geen flauw idee." Ik sta te ijsberen door de ruimte. Waarom overkomt mij dit nu weer.
"Goed ik ga u een code geven, die moet u meenemen naar de politie om een procedure op te starten." Ik schrijf de code op.
"Hebt u verder nog vragen?"
"Nee niet echt."
"Oke dan wens ik u nog veel succes." 

Ik hang op, leg mijn telefoon weg en probeer tot rust te komen. Veel mensen hebben dit al meegemaakt, ik ben niet de eerste. Het is allemaal oke. Mijn kaart is geblokkeerd dus ze kunnen niet meer aan mijn geld zitten. Uiteindelijk val ik die avond toch nog met moeite in slaap.

De volgende ochtend open ik opnieuw mijn bank app om te kijken of ik kan zien dat ze mijn kaart hebben geblokkeerd. Op eerste zich geen gemiste meldingen. Ze zijn wel blijkbaar al automatisch begonnen met een nieuwe kaart te maken. Ik scroll nog eens door mijn rekening en begin me elke aankoop van de afgelopen twee weken voor de geest te halen. Wat heb ik gekocht op welke dag en op welk uur. Hmm bizar, op die momenten had ik les. Wacht eens.. ik ken die bedragen. Oh nee.. oh sh*t.. Dat was het koffiemachine.

Epiloog en moraal van het verhaal: Ik heb een week mogen wachten op een nieuwe bankkaart voor niets. Maar al bij al leverde het mij wel een mooi verhaal op.

P.S. In de foto kan je het nieuwe nummer van Card Stop vinden.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

Silkevr
26 mrt. 2023 · 6 keer gelezen · 0 keer geliket