Deel III Naam - Opstellen

19 jan. 2016 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

 

Naam – Opstellen


Bladzijde 677 en 583 van dezelfde oude Van Dale woordenboek waarvan de blind gekozen woorden ‘naam’ en ‘opstellen’ zijn, sloeg me met verbazing.
Waar deel één het belang van een naamkeuze aanhaalt, bevestigd deel twee hoe belangrijk het is om de feiten positief te benaderen.
Een heel belangrijk moto, waarachter ik nog steeds volmondig sta: “Je kunt er beter met lachen dan huilen.”
In Gods’naam’, een mens kan zich beter positief ‘opstellen’.
Om terug te komen op deel één waarin Shakespeare “whats in a name” wordt aangehaald zegt Julia:
“What's in a name? That which we call a rose.
By any other name would smell as sweet."
De roos blijft haar eigenschappen behouden zelfs als we ze niet betittelen als roos.
Hoe we ons opstellen in het leven bepalen we zelf.
De meest nare gebeurtenissen kunnen met een beetje humor draaglijker worden. Ze worden anekdotes die met veel plezier terug worden verteld. Wat er gebeurde is, net als de roos, niet veranderd. We stellen er ons enkel anders tegenop.
Anderzijds mogen we niet blind zijn voor de realiteit.
Een kikker blijft een kikker, zelfs als hij gekust word door een prinses.
Sprookjes…
Het klinkt als een sprookje…
En toch. Neem de drie kleine biggetjes die worden geterroriseerd door de grote Boze wolf. Ze leven voortdurend in doodsangst, tot er ééntje bij is die wat slimmer is.
De wolf met anorexia kruipt door de schouw en belandt in een kokende pot waarop de sadistische biggetjes onmiddellijk een deksel op leggen en hem tot moes koken.
Wat vertellen we ons kinderen toch allemaal?
Breng hetzelfde verhaal met een moordenaar, die het huis binnendringt van een gezin dat de wet in eigen hand neemt, en je hebt een horrorverhaal waarin de slachtoffers en dader allen psychopaten zijn.
In het sprookje worden de gebeurtenissen als onschuldig met een ‘happy end’ afgeschilderd.
In werkelijkheid zou de jury de biggetjes beschuldigen van opzettelijk, vrijwillige doodslag en de wolf een slachtoffer van een ongelukkige jeugd.
Laat een kat een kat zijn.
Niet moeilijk dat het rechtssysteem niet werkt.

 

 

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

19 jan. 2016 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket