derde opdracht : brief aan ex

Myriam
20 apr 2018 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

Dorp, 20 april , 2018

 

Walter,

Wat zag je er knap en goedgezind uit op de fotokaart uit Amsterdam ! 

Fysiek heb ik me na 1984 nog lang tot je aangetrokken gevoeld . Maar je goede luim verdween uit zicht zo gauw we weer thuis waren . Je cafévrienden lokten je ganse dagen en nachten mee , terwijl ik thuis eenzaam op onze twee dochters paste .

Zonder veel nadenken en omdat hét moest  waren we in november 1974 in het huwelijksbootje gestapt . Je hebt me nooit verteld wat je dacht van mijn zwarte rok met blazer , die ik toen droeg.  En die zwarte hoed met witte bloemen was nog echt flower power.

Wat jij precies aanhad  , weet ik zelfs totaal niet meer . Je moet me eens een foto terugsturen als je wil , want je wou onze trouwfoto’s niet verdelen  bij de scheiding , nu meer dan twintig jaar geleden. We doen nu dus een kleine ruil.

Onze huwelijksreis  bestond uit een lang weekend Amsterdam. Veel hebben we van de stad niet gezien indertijd. Ik herinner me vooral de massa’s gehavende fietsen die overal gestald stonden.

’s Avonds durfden we niet buitenkomen , de stad leek dreigend. Ons knusse hotelbed was een  excellent alternatief.

De knappe man op de toeristische zwart- wit postkaart is omring door stadsgezichten.

Een daarvan is het Anne Frankhuis. Dat bezochten we op onze tienjarige jubileum huwelijksreis. We liepen er samen door de beladen vertrekken. Mijn hoofdmotief voor het bezoek was het feit dat  Anne dagboeken  schreef.  Realiteit boven fictie , misschien een beetje gekleurd , maar toch echt .

Jij liep blijkbaar maar met me mee , om de tijd te doden. Tenminste ik weet absoluut niet wat je er van vond en of het je iets deed . Communicatie was zeker niet ons sterkste punt.

Het tochtje op de grachten was waarschijnlijk meer je ding. Je kon er een biertje krijgen en je onafscheidelijke sigaret roken. Een drijvende kroeg , dat hield je nog wel wat vol. Zelfs als ik er bij was.

Twintig jaar huwelijk hebben we net niet meer gevierd .  Jij hield meer van de drank dan van je gezin en ik dacht een nieuwe liefde te hebben gevonden.

Heb jij ooit een traan gelaten om het verlies van je huwelijk ?  Ach, dat zal je me nooit vertellen .

Maar in trouwen ben je goed. Ik hoor net van onze oudste dochter dat je het een vierde keer gaat doen. Succes nogmaals !

 

 Myr

 

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

Myriam
20 apr 2018 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket