ik had mijn syllabus niet bij dus heb de opdracht iets of wat andes opgevat. ik heb er wel nog iets aan toegevoegd bij de vragen.
Persoon 1
Pippa is 17 jaar en zit in het laatste jaar ASO (algemeen secundair onderwijs) en studeert economie-talen. Ze weet nog niet goed wat ze later wil worden en wat ze wil studeren. Ze wordt beïnvloedt door haar vrienden en familie.
Pippa heeft een oom die in de haven werkt, maar wat hij juist doet, is voor haar niet helemaal duidelijk. Haar beeld van de haven bestaat uit grote kranen, zware machines en stoere mannen.
Het is een mannenwereld waar geen plek is voor vrouwen. Toch vindt ze het een fascinerende wereld waar ze graag vertoeft en die haar nieuwsgierigheid wekt.
Pippa is geboren in Frankrijk. Haar vader is Venezolaan en haar moeder Russische. Op haar vijfde is haar familie naar België geëmigreerd. Ze spreekt vlot Nederlands, Engels, Frans, Spaans en Russisch. Tijdens de vakantie bezoeken Pippa en haar gezin telkens wel weer een familielid of vrienden ergens in de wereld. Pippa reist graag en het internationale trekt haar aan. Ze heeft een goed geografisch inzicht en kan je altijd wel vertellen wat de beste route of vervoermiddel is om ergens in Rusland of Venezuela te geraken. Haar talenkennis is ook een grote troef, waar ze misschien wel iets mee wil doen.
Pippa heeft een druk sociaal leven en wil later zeker ook een gezin. Ze zal dus kiezen voor jobs die te combineren zijn met een sociaal –en gezinsleven.
WETEN: Pippa heeft met haar klas een bezoek aan de haven gebrachten was onder de indruk door de schepen en grote structuren die ze daar zag. Ze weet niet veel over logistieke ketens en welke jobs dat daarbij komen kijken, maar het feit dat ze hier goederen uit Frankrijk, Venezuela en Rusland kan kopen, fascineert haar.
WILLEN: ze wil weten welke jobs er zijn en haar zouden liggen en wat ze dan best kan gaan studeren. Ze wil liefst zelf ontdekken wat haar ligt en niet dat mensen haar gaan zeggen wat zij moet doen.
VINDEN: Pippa krijgt van alle kanten informatie en goede raad en is de weg wat kwijt. Ze wil het wel uitzoeken, maar wil niet worden gedwongen in een bepaalde richting. ze wil vrijblijvend benaderd worden.
KUNNEN: Pippa kent geen vakjargon van de haven noch weet ze veel over het thema studie-en beroepskeuze en hoe je dit best benadert. Ze leest wel af en toe romans maar liefst pageturners, lange geschiedkundige verhalen laat ze a an zich voorbij gaan. Persoon 2 Yago is 21 jaar en studeert handelswetenschappen aan de universiteit. Hij heeft onder invloed van zijn ouders voor een algemene studierichting met toekomst gekozen. Wat die toekomst juist inhoudt weet Yago niet. Hij nog geen goed beeld wat zijn opties allemaal zijn en wil graag eerst weten welke jobs er allemaal in de aanbieding zijn alvorens te kiezen. De haven trekt hem wel aan, omwille van het internationale karakter. Maar hij weet niet goed welke jobs er juist zijn en wat ze inhouden. Yago houdt van reizen, gamen en sociale media. In zijn vrije tijd is hij scoutsleider, ontwerpt hij websites en sport hij met vrienden in een vereniging. Hij is creatief en probleemoplossend. Routine schrikt hem af en hij zoekt zoveel mogelijk afwisseling in een job. Daarnaast Yago is op zoek naar informatie over jobs in verschillende sectoren om te weten wat er allemaal is en wat zijn mogelijkheden zijn. Hij wil een realistisch beeld te krijgen van de jobinhoud en werkomstandigheden. Hij wil horen van werknemers van bedrijven wat ze juist leuk vinden aan hun job en wat ze minder leuk vinden, of het zelf ondervinden via een stage. Yago wil zijn netwerk ook uitbreiden en in contact komen met de bedrijfswereld. WETEN: Yago heeft een goede kennis van verschillende aspecten van internationale handel. Douanewetgeving, incoterms en import/export is hem niet vreemd maar hij kent niet alle specifieke termen of wetgevingen.
WILLEN: Yago wil vooral weten wat hem ligt, in welke omgeving hij zich goed zal voelen. Hij wil weten wat voor taken er bij een bepaald beroep horen en of dat iets voor hem is.
VINDEN: Yago is een voor beeld voor de War on talent. Alle sectoren willen hem en proberen hem te oertuigen om voor die sector te kiezen.
KUNNEN: Hij kent de verschillende transportdocumenten, maar hij kan geen documenten invullen. vele termen heeft hij al eens gehoord, maar hij weet niet altijd precies wat het inhoudt. Yago is gewend stevige cursussen en teksten in Engels of Frans te begrijpen.
WILLEN: ze wil weten welke jobs er zijn en haar zouden liggen en wat ze dan best kan gaan studeren. Ze wil liefst zelf ontdekken wat haar ligt en niet dat mensen haar gaan zeggen wat zij moet doen.
VINDEN: Pippa krijgt van alle kanten informatie en goede raad en is de weg wat kwijt. Ze wil het wel uitzoeken, maar wil niet worden gedwongen in een bepaalde richting. ze wil vrijblijvend benaderd worden.
KUNNEN: Pippa kent geen vakjargon van de haven noch weet ze veel over het thema studie-en beroepskeuze en hoe je dit best benadert. Ze leest wel af en toe romans maar liefst pageturners, lange geschiedkundige verhalen laat ze a an zich voorbij gaan. Persoon 2 Yago is 21 jaar en studeert handelswetenschappen aan de universiteit. Hij heeft onder invloed van zijn ouders voor een algemene studierichting met toekomst gekozen. Wat die toekomst juist inhoudt weet Yago niet. Hij nog geen goed beeld wat zijn opties allemaal zijn en wil graag eerst weten welke jobs er allemaal in de aanbieding zijn alvorens te kiezen. De haven trekt hem wel aan, omwille van het internationale karakter. Maar hij weet niet goed welke jobs er juist zijn en wat ze inhouden. Yago houdt van reizen, gamen en sociale media. In zijn vrije tijd is hij scoutsleider, ontwerpt hij websites en sport hij met vrienden in een vereniging. Hij is creatief en probleemoplossend. Routine schrikt hem af en hij zoekt zoveel mogelijk afwisseling in een job. Daarnaast Yago is op zoek naar informatie over jobs in verschillende sectoren om te weten wat er allemaal is en wat zijn mogelijkheden zijn. Hij wil een realistisch beeld te krijgen van de jobinhoud en werkomstandigheden. Hij wil horen van werknemers van bedrijven wat ze juist leuk vinden aan hun job en wat ze minder leuk vinden, of het zelf ondervinden via een stage. Yago wil zijn netwerk ook uitbreiden en in contact komen met de bedrijfswereld. WETEN: Yago heeft een goede kennis van verschillende aspecten van internationale handel. Douanewetgeving, incoterms en import/export is hem niet vreemd maar hij kent niet alle specifieke termen of wetgevingen.
WILLEN: Yago wil vooral weten wat hem ligt, in welke omgeving hij zich goed zal voelen. Hij wil weten wat voor taken er bij een bepaald beroep horen en of dat iets voor hem is.
VINDEN: Yago is een voor beeld voor de War on talent. Alle sectoren willen hem en proberen hem te oertuigen om voor die sector te kiezen.
KUNNEN: Hij kent de verschillende transportdocumenten, maar hij kan geen documenten invullen. vele termen heeft hij al eens gehoord, maar hij weet niet altijd precies wat het inhoudt. Yago is gewend stevige cursussen en teksten in Engels of Frans te begrijpen.