mikamundo

Gebruikersnaam mikamundo

Teksten

Wie heeft de plek van mijn favoriete winkel overgenomen?

Ik sta voor de gevel van mijn favoriete winkel. Hij is weg. Verhuist, herinner ik me. En ik weet niet naar waar. Oh wat jammer! Het pand is al overgenomen door iemand anders. Toch eens een kijkje nemen. Als ik de gekende deur opendoe, komt een muffe, zelfs zurige geur, me tegemoet. Ik twijfel nog even over mijn keuze, maar besluit toch verder te gaan. Het eerste wat ik zie is de toonbank met kassa. Die is van plek verandert. Daarachter zit een man van vreemde origine te bellen. Hij is druk in gesprek en merkt me nauwelijks op. Ik tracht te achterhalen welke taal hij spreekt, maar ik kan hem amper verstaan. Luide muziek overheerst en slokken de woorden op die uit zijn mond komen. Het klinkt niet bekend. Ook zijn fysieke trekken doen niet meteen een belletje rinkelen. Ik neem me voor om het hem straks te vragen. Ondertussen probeer ik onopvallend rond te wandelen om alles in me op te nemen. Ik kan me niet concentreren, want een overvloed aan spullen in felle kleuren en gekke vormen vechten om mijn aandacht. Waar te beginnen? Hoe verder ik ga, hoe dichter ik bij de verborgen stereobox kom waar een mij onbekend liedje uit galmt. Hoewel ik de stereobox niet zie, kan ik zijn exacte locatie aanwijzen. Er is er ook maar één in de winkel. Ik herken nog elementen van het vroegere interieur zoals de oranje wandbekleding en cementtegels. Zelfs de oude geur hangt er nog een beetje. Een beetje maar, want de nieuwe oude geur overheerst. Geef mij maar de vroegere oude geur, waar een lang verleden aankleeft. Een verleden in een huizen, winkels, kelders of magazijnen waar het lange tijd stof heeft vergaard. Ook de spullen van deze winkel hebben een verleden. Ze dragen stuk voor stuk vele herinneringen met zich mee. Ik wou dat ze me hun verhaal aan mij konden vertellen. Een eerste schooldag of kus, een sollicitatiegesprek, een onvergetelijk feest of vakantie, een afscheid, een nieuw begin. Ik wandel heel langzaam en laat mijn hand zachtjes over enkele spullen strijken. Soms lijkt het of ik een lammetje streel, dan weer voel ik mijn huid licht schuren en krijg ik kippenvel van het geluid. De man achter de toonbank is ondertussen gestopt met telefoneren en kijkt me vragend aan. Ik knik vriendelijk en wandel nog eens door de winkel. Deze keer in een iets sneller tempo. Af en toe neem ik iets vast en probeer geïnteresseerd te kijken. Herinneringen aan de jaren 70-80, in de vorm van oude foto’s van mezelf en mijn familie als kind, komen spontaan naar boven. Normaal vind ik altijd wel een verborgen schat in zo’n winkels, maar dan moet je alles nauwkeurig bekijken en bedenken waarvoor je het kan gebruiken en met wat je het kan combineren. Vandaag is mijn concentratie te versplinterd door mijn opdracht. Ruiken, horen, voelen en zien tegelijkertijd. Dat is teveel om ook nog te kunnen denken. En proeven is er zelfs niet aan te pas gekomen. Ik word licht ongemakkelijk als de man me met zijn blik blijft achtervolgen. Ik bedank hem, loop de winkel uit. Dan bedenk ik me dat ik ben vergeten vragen waar hij vandaan komt.  

mikamundo
0 0

DOELGROEP 1: JONGEREN

  ik had mijn syllabus niet bij dus heb de opdracht iets of wat andes opgevat. ik heb er wel nog iets aan toegevoegd bij de vragen.      Persoon 1 Pippa is 17 jaar en zit in het laatste jaar ASO (algemeen secundair onderwijs) en studeert economie-talen. Ze weet nog niet goed wat ze later wil worden en wat ze wil studeren. Ze wordt beïnvloedt door haar vrienden en familie.  Pippa heeft een oom die in de haven werkt, maar wat hij juist doet, is voor haar niet helemaal duidelijk. Haar beeld van de haven bestaat uit grote kranen, zware machines en stoere mannen. Het is een mannenwereld waar geen plek is voor vrouwen.  Toch vindt ze het een fascinerende wereld waar ze graag vertoeft en die haar nieuwsgierigheid wekt.   Pippa is geboren in Frankrijk. Haar vader is Venezolaan en haar moeder Russische. Op haar vijfde is  haar familie naar België geëmigreerd. Ze spreekt vlot Nederlands, Engels, Frans, Spaans en Russisch. Tijdens de vakantie bezoeken Pippa en haar gezin telkens wel weer een familielid of vrienden ergens in de wereld. Pippa reist graag en het internationale trekt haar aan. Ze heeft een goed geografisch inzicht en kan je altijd wel vertellen wat de beste route of vervoermiddel is om ergens in Rusland of Venezuela te geraken. Haar talenkennis is ook een grote troef, waar ze misschien wel iets mee wil doen.   Pippa heeft een druk sociaal leven en wil later zeker ook een gezin. Ze zal dus kiezen voor jobs die te combineren zijn met een sociaal –en gezinsleven.   WETEN: Pippa heeft met haar klas een bezoek aan de haven gebrachten was onder de indruk door de schepen en grote structuren die ze daar zag. Ze weet niet veel over logistieke ketens en welke jobs dat daarbij komen kijken, maar het feit dat ze hier goederen uit Frankrijk, Venezuela en Rusland kan kopen, fascineert haar.  WILLEN: ze wil weten welke jobs er zijn en haar zouden liggen en wat ze dan best kan gaan studeren. Ze wil liefst zelf ontdekken wat haar ligt en niet dat mensen haar gaan zeggen wat zij moet doen.  VINDEN: Pippa krijgt van alle kanten informatie en goede raad en is de weg wat kwijt. Ze wil het wel uitzoeken, maar wil niet worden gedwongen in een bepaalde richting. ze wil vrijblijvend benaderd worden.  KUNNEN: Pippa kent geen vakjargon van de haven noch weet ze veel over het thema studie-en beroepskeuze en hoe je dit best benadert. Ze leest wel af en toe romans maar liefst pageturners, lange geschiedkundige verhalen laat ze a an zich voorbij gaan.      Persoon 2 Yago is 21 jaar en studeert handelswetenschappen aan de universiteit. Hij heeft onder invloed van zijn ouders voor een algemene studierichting met toekomst gekozen. Wat die toekomst juist inhoudt weet Yago niet. Hij nog geen goed beeld wat zijn opties allemaal zijn en wil graag eerst weten welke jobs er allemaal in de aanbieding zijn alvorens te kiezen. De haven trekt hem wel aan, omwille van het internationale karakter. Maar hij weet niet goed welke jobs er juist zijn en wat ze inhouden. Yago houdt van reizen, gamen en sociale media. In zijn vrije tijd is hij scoutsleider, ontwerpt hij websites en sport hij met vrienden in een vereniging. Hij is creatief en probleemoplossend. Routine schrikt hem af en hij zoekt zoveel mogelijk afwisseling in een job. Daarnaast Yago is op zoek naar informatie over jobs in verschillende sectoren om te weten wat er allemaal is en wat zijn mogelijkheden zijn. Hij wil een realistisch beeld te krijgen van  de jobinhoud en werkomstandigheden. Hij wil horen van werknemers van bedrijven wat ze juist leuk vinden aan hun job en wat ze minder leuk vinden, of het zelf ondervinden via een stage. Yago wil zijn netwerk ook uitbreiden en in contact komen met de bedrijfswereld.   WETEN: Yago heeft een goede kennis van verschillende aspecten van internationale handel. Douanewetgeving, incoterms en import/export is hem niet vreemd maar hij kent niet alle specifieke termen of wetgevingen.  WILLEN: Yago wil vooral weten wat hem ligt, in welke omgeving hij zich goed zal voelen. Hij wil weten wat voor taken er bij een bepaald beroep horen en of dat iets voor hem is.  VINDEN: Yago is een voor beeld voor de War on talent. Alle sectoren willen hem en proberen hem te oertuigen om voor die sector te kiezen.  KUNNEN: Hij kent de verschillende transportdocumenten, maar hij kan geen documenten invullen. vele termen heeft hij al eens gehoord, maar hij weet niet altijd precies wat het inhoudt. Yago is gewend stevige cursussen en teksten in Engels of Frans te begrijpen. 

mikamundo
0 0

JAARVERSLAG

  Intro: Op koers naar een doordachte dienstverlening In 2015 lag de focus op het versterken van het imago van de sector en het sensibiliseren en oriënteren van jongeren en werkwilligen naar logistieke jobs in de haven. De eerste helft van 2015 werden de rollen binnen het team herbekeken en geoptimaliseerd. Talentstroom kreeg er een nieuwe projectleider bedrijven, een bemiddelaar voor werkzoekenden en een onderwijsconsulent bij. In het najaar van 2015 maakte Talentenstroom een nieuwe start met een nieuw team. De nieuwe start in het najaar van 2015 is niet ongemerkt gegaan. Talentenstroom organiseerde activiteiten op de Vlaamse Havendag, nam deel aan jobbeurzen en organiseerde zelf de eerste logistieke jobbeurs samen met enkele partners. We waren aanwezig op talrijke events voor bedrijven en zorgden voor gemotiveerde kandidaten voor de opleidingen van onze partners. We hebben niet stil gezeten en ook in 2016 Talentenstroom kan u rekenen op onze onvoorwaardelijke inzet om het imago te versterken van logistieke bediende jobs in de Antwerpse haven en knelpuntberoepen aan te pakken. We blijven streven naar een flexibele en doordachte dienstverlening voor bedrijven met als doel de toekomstige arbeidsmarktvraag van logistieke en maritieme bedrijven in de haven van Antwerpen aan te pakken. INFORMEREN EN SENSIBILISEREN Om instroom te verzekeren heeft Talentenstroom in 2015 maximaal ingezet op het informeren en sensibiliseren van jongeren en werkzoekenden. Tijdens de Vlaamse Havendag zette Talentenstroom, samen met Talentenfabriek, LITC en Havencentrum Lillo een maritiem beroependorp op. Bezoekers leerden interactief de verschillende jobs in de haven kennen. Talentenstroom was aanwezig met 8 belevings- en informatiestanden. In de haven hingen grote foto’s met portretten van jonge werknemers die er werken. Hun beroepen werden in een korte tekst duidelijk toegelicht. JONGEREN EEN RONDRIT DOOR DE ANTWERPSE HAVEN We hebben een nieuwe actie geïntroduceerd voor de SIDIN beurs die we ook in 2016 verder zetten onder de naam Tournee Maritiem. De actie bestaat uit rondritten in de Antwerpse haven voor laatstejaars middelbaar en hun ouders tijdens het weekend. Zo kunnen studenten die nog twijfelen aan hun studie –en beroepskeuze op een interactieve manier kennismaken met de logistieke bediende jobs in de haven. Enerzijds zien ze de activiteiten en anderzijds kunnen ze vragen stellen aan jonge werknemers die zelf ooit voor dezelfde beslissing stonden. De actie wordt tijdens de SIDIn aangeboden door Hoge scholen, Scholen met se-n-se richtingen die logistieke richtingen aanbieden en de sector . Op deze manier ondersteunen we alle opleidingsverstrekkers en stimuleren we een positieve studie-en beroepskeuze. WERELD VOL VERVOERING Meer dan 250 laatstejaars uit het Antwerpse secundair onderwijs namen deel aan dit jaarlijks leerlingenevent. Ze maakten kennis met het aanbod aan logistieke opleidingen en beroepen via voorbeeldlessen, sollicitatietrainingen en een speeddate met werknemers uit maritieme bedrijven. Daarnaast bezochten leerlingen logistieke bedrijven en namen ze deel aan een multimediale rondrit door de haven. Talentenstroom moedigt alle jongeren aan een extra kwalificatie te halen in een logistieke richting. In 2016 zal Wereld Vol Vervoering de focus leggen op innovatie en beleving. JONGE HAVEN In 2015 namen er meer dan 2200 leerlingen uit het middelbaar onderwijs deel aan de verschillende programma’s van Jonge Haven, waarvan 1600 uit de eerste graad en 660 uit de derde graad. Met het project Jonge Haven wil Havencentrum Lillo ism Talentenstroom en Talentenfabriek leerlingen in contact brengen met de haven en ze laten kennismaken met de verschillende activiteiten en jobs. In 2015 werd het project geëvalueerd en een vernieuwd concept uitgewerkt voor de verschillende programma’s. Vanaf 2016 zullen de leerlingen van de derde graad tijdens Haven vol uitdagingen de kans krijgen om zelf een innovatief bedrijf in de haven op te richten. INSPIRATIEDAG VOOR DIRECTIE EN SCHOLEN NET-WERK OF NJET-WERK Deze inspiratiedag stond in het teken van netwerken. Scholen moeten immers frequent samenwerken met bedrijven om stageplaatsen te vinden en de opleidingen af te stemmen op de noden van de arbeidsmarkt. Ook het netwerk tussen scholen en de ouders is belangrijk. Ouders spelen een cruciale rol bij de studiekeuze van hun kinderen. Meer dan 60 onderwijsprofessionals kregen er in verschillende workshops tips and tricks voor het opbouwen en onderhouden van een live of online netwerk met bedrijven en ouders. Uiteraard werden er naamkaartjes uitgewisseld en linkedin connecties gemaakt. WERKZOEKENDEN Events en jobbeurzen Om werkzoekenden en jongeren de weg naar Talentenstroom te tonen, is er sterk ingezet op het vergroten van naamsbekendheid en bereik door oa. deelname aan jobbeurzen, publieke events en communicatieacties. Op Jobat informeerden we 400 werkzoekenden. Talentenstroom organiseerde mee de eerste logistieke jobbeurs, Topjobs@logistics. Op deze eerste editie waren een 30-tal logistieke bedrijven aanwezig en kwamen 600 bezoekers opdagen. De reacties waren unaniem positief. Om deze werkzoekenden tot bij Talentenstroom te krijgen, is er sterk ingezet op het vergroten van het bereik. Dit gebeurt oa door deelname aan jobbeurzen, publieke events en verschillende communicatie acties. Op Jobat zijn er een 400 tal werkzoekenden geïnformeerd. Talentenstroom heeft ook samen met andere partners de eerste logistieke jobbeurs georganiseerd, Topjobs@logistics. Op deze unieke beurs waren een 30-tal logistieke bedrijven aanwezig en een 600 tal bezoekers. INFOSESSIES Tijdens infosessies geven we werkzoekenden info over de sector, de beroepen, de nodige competenties en mogelijke opleidingstrajecten. Werkzoekenden met interesse in de sector en de juiste motivatie worden geheroriënteerd. In 2015 namen 246 werkzoekenden deel aan deze infosessies. EXPEDITIE HAVEN Om de juiste verwachtingen te scheppen en motivatie na te gaan, organiseerden we 2 voortrajecten Expeditie Haven. Het voortraject Expeditie Haven bestaat uit een screening, een dag in de haven waarbij ze opdrachten krijgen en een terugkomdag, waar we de opdrachten overlopen en de werkzoekenden in contact komen met werknemers die eenzelfde of vergelijkbaar traject hebben afgelegd. Indien ze dit traject tot een goed einde brengen, kunnen ze starten aan een opleiding. TAALBAD FRANS In 2015 organiseerden we een taalbad frans als voortraject. Tijdens deze 6 weken intensieve training worden de deelnemers ondergedompeld in mondeling en schriftelijk Frans om hun taalkennis bij te schaven alvorens ze een verdere opleiding starten. OPLEIDINGEN Binnen het partnerschap werden 4 werkzoekendenopleidingen georganiseerd: Logistiek Administratief Medewerker, Transport en Logistiek Medewerker, Bediende Internationale Handel en Logistiek voor -26 jarigen én voor een groep zonder leeftijdsbeperking. In 2015 zijn er in totaal 72 kandidaten gestart in een opleiding. WERKGEVERS AANBOD NAAR BEDRIJVEN In 2015 werd de dienstverlening naar bedrijven onder de loep genomen en verder scherp gesteld. De focus ligt op het aanpakken van knelpunt beroepen door het versterken van competenties bij werkzoekenden en jongeren op middellange en lange termijn en het ondersteunen van bedrijven bij werkplekleren. Er werden ook nieuwe opleidingstrajecten en natrajecten op maat uitgedacht en nieuwe Jobdates georganiseerd voor begin 2016. De dienstverlening werd eerst afgetoetst bij de HR werkgroep van Voka Alfaport om rekening te houden met de noden en wensen van de werkgevers. De nieuwe projectleider bedrijven bezocht in 2015 28 bedrijven om de dienstverlening bekend te maken en verder op maat uit te werken. Talentenstroom was ook aanwezig op talrijke netwerkevents en participeerde actief in de halfjaarlijkse staat van Maatschappij Linker Schelde Oever en nam deel aan het paneldebat van het VEA (Vereniging Expediteurs Antwerpen) congres. Ook in 2016 kunnen ondernemingen die op zoek zijn naar bedienden met kennis van haven en logistiek bij Talentenstroom terecht. Samen met werkgevers worden oplossingen op maat gecreëerd. COMMUNICATIE ATV maakte een fi lmpje over de dienstverlening van Talentenstroom. Voor de Vlaamse Havendag werden grote foto’s van logistiek bedienden op het werk gemaakt. Een inspirerende beroepenfolder voor jongeren werd ontworpen met de verschillende knelpuntberoepen. Acht logistiek bedienden werden geïnterviewd en testimonials over hun job uitgeschreven. "Het is een boeiende nternationale wereld vol afwisseling: ga ik samen met onze vertegenwoordigers op klantenbezoek? Dan val ik van het ene uiterste in het andere: de ene dag bezoek je een rijsthandelaar, de andere een tapijtenverkoper die gepassioneerd over zijn stoffen vertelt." Ook www.talentenstroom.be werd gerestyled en geupdatet. Daar zijn al deze films, testimonials en foto’s te bekijken. De website zal in 2016 meer ingezet worden voor communicatie.  

mikamundo
0 0

een werkdag als geen andere

Zondagmorgen 2 oktober 7u45. Ik stap de deur uit en voel de warmte van mijn bed nog nazinderen als de kille buitenlucht me tegemoet komt. De stad slaapt nog rondom mij. Behalve de haan van de buren, die al hardnekkig kraait sinds 3 uur vannacht en ondertussen al schor en hees klinkt. De vele plannen die mijn lief en ik al hebben gesmeed om hem te ontvoeren en er soep van te maken, schieten me te binnen. Ik moet erom glimlachen. Als ik wat beter kijk, zie ik in sommige huizen al een eenzaam lichtje branden in een slaapkamer. Ik denk aan een willekeurige andere zondagmorgen waar ik nu nog in bed lig, me nog eens omdraai en de donsdekens extra rondom me heen wikkel. Zelfs de bakker ligt er nog verlaten bij. Stilte voor de storm die over een uur of twee wel op gang zal komen. Ik stap in mijn auto en vertrek. Onheilspellende wolken kondigen een gure herfstdag aan. Als ik naar de lege baan voor me en verlaten terreinen naast me kijk, herinner ik me de tekst die vaak op promotiemateriaal van de haven staat. De haven werkt 24 u op 24 en 7 dagen op 7. Op het terrein van het havencentrum heerst er wel al een gezellige drukte. Tafels worden verplaatst, tenten opgezet, pijlen aangebracht, dozen verzet. Collega’s en vrijwilligers begroeten elkaar, geven schouderklopjes, maken grapjes en lachen. Het belooft een leuke dag te worden. Iedereen maakt zich klaar voor dé dag van het jaar voor het havencentrum: Openbedrijvendag. Dit jaar geen busritten door de haven, maar alle activiteiten vinden plaats op het terrein zelf. Wij hebben als partnerorganisatie een logistiek spel in elkaar gestoken. Ik ben toch wel een beetje zenuwachtig of we alles bij ons hebben en alles er piekfijn zal uitzien. Ik heb het spel mee bedacht en advies gegeven over waar je bepaalde zaken kan vinden of hoe je bepaalde zaken kan oplossen, maar mijn collega Hans heeft het helemaal uitgewerkt. Tenminste dat hoop ik toch... Waarom heb ik vrijdag niet even de tijd genomen om alles te controleren? Ik voel een lichte ergernis naar mezelf toe opkomen. Hans is een goede organisator, maar ervaring leert me dat hij weinig oog voor detail heeft en soms wel eens iets durft te vergeten. De spanning stijgt. Een schuldbesef maakt zich meester over mij, maar tegelijkertijd bedenk ik me dat ik meer moet loslaten en vertrouwen. Het komt wel goed, toch? Om het spel volledig te spelen moet je 8 stappen doorlopen en 8 stands passeren waar je opdrachten moet uitvoeren. Ons team bestaat maar uit 3 personen vandaag dus wij hebben gelukkig een aantal vrijwilligers die 6 stands zullen bemannen. Als Hans het spel uitlegt aan de vrijwilligers merk ik toch op dat een aantal zaken inderdaad niet zo mooi zijn afgewerkt zoals ik had gehoopt.. Ik vlucht weg tijdens de briefing om toch nog iets te vinden dat voor een boot ka doorgaan te vinden in het havencentrum. Gelukkig vind ik nog een mooie stalen open boot die perfect bruikbaar om zakjes cacao uit te vissen. Een vrijwilliger heeft zelfs nog ergens een containerplein van tevoorschijn getoverd dus het ziet er nu wel ‘echt’ uit. De standen zien er wel ok uit en de Go-carts staan ook netjes geparkeerd. Het gevoel van tevredenheid dat ik deze morgen tijdens mijn autorit had, keert langzaam terug. Ik heb er zin in! ik hoor opeens mijn naam. Ik draai me om en zie de eerste kinderen al staan trappelen. Ik ben de eerste stap in het spel dus ik haast me naar mijn stand. Ik vraag aan mijn eerste bezoekers ‘Willen jullie de chocolade fabriek helpen chocolade te maken?’ en het antwoord is overtuigd: Ja! Dit is geen gewone werkdag. Hij is anders dan andere dagen. En die andere werkdagen verschillen meestal ook veel. Afwisseling troef! Dat vind ik fantastisch aan mijn job!

mikamundo
0 0