Een Uit De Hand Gelopen Spel

IantheC
30 mrt. 2021 · 7 keer gelezen · 1 keer geliket

'Dit spel heeft als doel jullie bewust te maken van de keuzes die jullie gemaakt hebben.’

De Vijftiger kijkt de tafel rond. Een enkeling die net niet oplette, fluistert nog een halve zin tegen een ander. Een houten kruk kraakt. Vanavond zijn het alleen maar grote namen, iedereen aan deze tafel heeft zichzelf al overtroffen – op papier. Op papier waren ze interessant, en dus zijn ze uitgenodigd, om vanavond ook interessant te zijn. Iemand kucht.

De Vijftiger zegt: ‘jullie hebben allemaal een pseudoniem gekozen. Leg je keuze uit aan de groep.’

Eén voor één hernoemen ze zichzelf. Lolita wordt Vladimir. Dorian in de hoek wordt Oscar. Woutertje kiest voor ‘Max’. Iemand denkt: Ik ken jullie al, wat doet een ander woord ertoe? Zij gebruikt als pseudoniem haar eigen naam.

‘Je neemt het te serieus,’ zegt een doorgaans opgewonden vriend. ‘Het is maar een spel.’ Hij kiest voor ‘Friedrich’ en doet nog een suikertje in zijn koffie.

Even dreigen de gemoederen te verhitten wanneer Manfred op het idee komt zichzelf ‘Lord Byron’ te ridderen. ‘Het is toch maar fictie!’ sputtert hij tegen.

– ‘Zo gemakkelijk was het om te wisselen van naam,’ onderbreekt de Vijftiger, en hij knipt met zijn bevlekte inktvingers. ‘Zijn al jullie boeken vóór dit moment nu wees? Of bevrijd, door de dood van hun auteur?’

‘Zijn het nog steeds onze verhalen?’

– ‘Heel juist, Roland. Zijn het nog jullie verhalen?’

‘Ja natuurlijk, wij hebben ze geschreven,’ zegt Arnon.

‘Zegt de vrouw die al drie keer verwisseld is van naam!’ De tafel begint te rumoeren.

‘Zolang de waarheid maar verteld wordt, maakt het mij niet uit welke naam onder mijn schrijfsels staat,’ zegt Anne.

‘Dan zet ik mijn naam eronder,’ zegt Adolf.

De avond wordt een bloedbad – ook de Vijftiger sterft.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

IantheC
30 mrt. 2021 · 7 keer gelezen · 1 keer geliket