GEEN NIEUWS: KMI onder vuur 'Klimaatneutraliteit in een nieuw daglicht'

Ranzy
2 aug. 2020 · 2 keer gelezen · 0 keer geliket

Kalmthout gaat de strijd aan met Ukkel als de referentiegemeente voor klimatologie in België. Het bestuur van de Kempense gemeente beticht het Koninklijk Meteorologisch Instituut, gelegen te Ukkel, van partijdigheid in zijn weersvoorspellingen ten faveure van … Ukkel en, meer bepaald, van het Brusselse Zoniënwoud.

Kalmthoutse burgervader L. Jacobs (CD&V) windt er geen doekjes om: ‘door de systematisch onjuiste weersvoorspellingen voor onze regio, laten wandelaars en natuurliefhebbers onze Heide links liggen voor het Zoniënwoud!’ Met de oprichting van een klimatologisch park wilt men tegenwicht aan ‘de Ukkelse fake news machine’, aldus een prominente bron.

Volgens Bart De Wever (N-VA) is belangenvermenging niets nieuw onder de Brusselse zon. Hij pleit dan ook voor een regionalisering van het weer. In een mededeling geven het KMI en de gemeente Ukkel aan te zullen bekijken welke gerechtelijke stappen zij kunnen nemen tegen deze lastercampagne. Een vereniging van krachten, wat het lokale achterdocht alleen maar voedt.

‘Het klopt dat de natuur en mensen zoals ik er in feite wel bij varen, bij het wegblijven van die verdomde dagjestoeristen met hun selfiestick en berg afval’, zegt Fons, fervent dauwtripper op rust. ‘Maar, daar gaat het niet om. Het punt is dat ze onze gemeente opzettelijk benadelen!’

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

Ranzy
2 aug. 2020 · 2 keer gelezen · 0 keer geliket