Geen te zotte voornemens.

31 dec. 2016 · 38 keer gelezen · 0 keer geliket

Deze tijd van het jaar wordt al eens een gepast of ongepast goed voornemen gemaakt.

Praktijk en zelfondervinding leert me dat zo'n goedbedoelde aspiraties het gemiddeld genomen, eens het jaar goed en wel van start geschoten, het bij mij maximum 15 dagen uithouden. Nadien mag het allemaal weer als vanouds.

Het hoort er allemaal een beetje bij.

Er mag al eens gesmost worden met de cliché's en de kortstondige persoonlijke levensverteringsplannen. 

Geen enkel project raakt afgewerkt zonder uitgekiend plan. Zo werd ons ingeprent.

Ambities dienen fijngesteld.  Doelen bijgewerkt met focus op resultaat, geluk, geldingsdrang of prestige.

De lat hoog. Verwachtingspatroon op scherp.

 

Voor mij mag het allemaal wat eenvoudiger en bescheidener.

Waarom? Ten eerste en zo is algemeen geweten omdat ik een gemakkelijke mens ben.  Met weinig content.  

Maar ook omdat alles of pak weg het meeste door den band genomen wel goed gaat.

Zo was het al in 2016 alzo zal eveneens geschieden in 2017.

 

Voor mij dus geen straffe uitspraken.  

Ik ga mijn sigaret niet even "impilsief" afzweren en vervangen door andere rookpluimen.  

Chocolade zal, als hij dan eens in huis is nog steeds snel en gulzig verdwijnen in mijn armemensenzak.

Koffie zal nog steeds constant overvloedig doorgeborst worden.

Ik blijf irritant lui en nog irritanter zweverig filosofisch.  

Ook in 2017 zal ik jullie hier voorzichtig beleefd maar daarom soms niet minder ongepast met mijn persoonlijke levensbeschouwingen blijven teisteren.

 

Deze boer ploegt dus gewoon voort op zijn tempo zijn spoor volgend en laat andere boeren maar verder dorsen. Eveneens op hun spoor.  

Op hun tempo.

 

Voor mezelf dus  alles van 't zelfde.

En voor ieder van jullie en voor jou in't bijzonder een pakje met 

Rust of drukte. Liefde (en) of passie. Werk of vakantie. Moed of schijterigheid. Doorzettingsvermogen of loslaterigheid. Vastberadenheid of laksheid. (Wereld)vrede en gezondheid. Plezier en tijd.

En dit alles op de momenten dat jij het het meeste nodig hebt.

En mocht het daarmee niet lukken graag nog een beetje relativering en humor om met alle mogelijke mislukkingen die je pad kruisen heel hard te kunnen lachen.

 

J.

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

31 dec. 2016 · 38 keer gelezen · 0 keer geliket