Heel wat mensen stellen zich tegenwoordig deze vraag. En het is voor de hand liggend waarom. Denk ik. Het idee dat aan de basis van deze akkoorden lag is mooi, misschien was het zelfs vooruitstrevend. Maar is het idee van open grenzen ook niet een beetje begrensd?
Kanttekening bij de akkoorden
Op 14 juni 1985 ondertekenden de regeringsleiders van België, Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk het eerste Verdrag van Schengen. Personencontroles aan de gemeenschappelijke grenzen werden afgeschaft. In 1986 is de Europese Akte gesloten door de 12 toenmalige leden van de Europese Gemeenschap. Deze akte houdt in dat er vanaf 1993 een interne Europese markt is ontstaan met vrij verkeer van kapitaal, goederen, diensten en personen. Sommige bevoegdheden van lidstaten worden door de akte overgedragen aan instellingen van de Europese Unie.
Momenteel behoren 26 landen tot de Schengenzone.
Sinds 2006 is bepaald dat de grenzen van een land in deze Schengenzone tijdelijk uit veiligheidsoverwegingen gesloten kunnen worden. Normaal gezien geldt dit voor een maximale periode van 30 dagen. Maar uitzonderingen zijn altijd mogelijk. In dat verdrag staan toch enkele tekortkomingen of tegenstrijdigheden. Zo moet er controle zijn op burgers van buiten de Europese Unie maar niet indien zij familie zijn van een inwoner van de EU. Niet geheel waterdicht dus…(Over deze akkoorden uit 2006: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=uriserv:l14514)
Ja, maar…
Voor alle duidelijkheid: ik ben en blijf er van overtuigd dat grenzen niet meer zijn dan een pennentrek die soms vergaat.
Maar toch, en dat lijkt misschien tegenstrijdig, is het soms in het algemene belang om een zekere controle te behouden.
Wanneer ik deze tekst maak, is de meest gezochte terrorist van Europa nog spoorloos. Het was onlangs nog in het nieuws dat de grens tussen Frankrijk en België weliswaar beveiligd is. Maar er was ook te zien hoe 100 m verder een kleine gewestweg een ongecontroleerde doorgang biedt… Mensen uit oorlogsgebieden moeten geholpen worden. Maar ze hoeven de oorlog niet mee te brengen of te verspreiden.
En eigenlijk zijn de gebrekkige controles voor niemand goed. Niet voor het gastland waar dan automatisch de vraag rijst of er geen verdachte vis door de mazen van het net is geglipt. Ook niet voor de asielzoekers die momenteel allemaal met argusogen bekeken worden. En vele moslims schreeuwen uit: "Not in my name!". De gekken van Parijs vertegenwoordigen alleen de gekken die zwaaien met de zwarte vlag.
Tot slot
De hele situatie zadelt heel wat mensen met angst op. Dan is dit goed om te onthouden:
Angst verandert niets aan het verdriet van gisteren en lost de problemen van morgen niet op. Het enige dat angst doet is je vandaag verlammen. Corrie ten Boom