Sinds vorige week kan u opnieuw genieten van de imitatiekunsten van Nathalie Meskens & Co in Tegen De Sterren Op. Meskens is onherkenbaar wanneer ze Maggie De Block (Open VLD), onze Minister van Volksgezondheid, imiteert. Jammer toch, eindelijk een politica die Filip De Winter onder tafel praat en toch vliegen de talrijke 'jokes' over corpulentie ons de laatste tijd om de oren als je haar naam hoort. Ze worden bijna in één adem genoemd.
Zelf was De Block ook niet te spreken over de imitatie. "Jammer dat er enkel grappen gemaakt worden over corpulentie", sprak ze in Het Laatste Nieuws. Volgens haar had de imitatie weinig inhoud en dat is terecht. Dan liever de gewaagde creatie van Merho die Maggie als stripfiguur laat opdraven in een album van 'De Kiekeboes'. Met dit idee en de uitvoering was Maggie wel gecharmeerd.
Haar dossierkennis is indrukwekkend, net als het feit dat ze werkte als huisarts voor ze in de politiek stapte. Weinig mensen kunnen het geloven en toch is het zo. Ze had zelfs een bloeiende praktijk. Intussen opende haar man een restaurant en is ze gestopt met de praktijk om zich volledig te kunnen toespitsen op haar politieke carrière. Het gaat haar voor de wind, maar sommige lijken haar het succes toch niet te gunnen. Waarom is uiterlijk zo belangrijk? Is Maggie dan echt zo ongeloofwaardig als Minister van Volksgezondheid omwille van haar fysieke verschijning? Zijn we met z'n allen zo oppervlakkig geworden? Jammer toch, dossierkennis, gevoel voor humor en talent blijken in het niets te vervallen als je niet voldoet aan de populaire schoonheidsidealen die we tegenwoordig hanteren. Maatje 32, weet u wel.
Zelfs de vragen over haar fysieke verschijning lacht Maggie weg met één of andere grap. Zo vergeleek ze zichzelf met een walvis tijdens een debat in Café Corsari. Grappen maken over jezelf om je eigen imago van populaire politica niet te schaden en zelfrelativering op te bouwen? Il faut le faire...