The Belgarian Connection

18 dec 2015 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket

Bulgarije, terra incognita binnen de Europese Unie. En onbekend is onbemind. Dus tijd om te ontginnen, moet ik een onbewolkt moment gedacht hebben. En zie, naast de befaamde Lactobacillus Bulgaricus (yoghurt!) valt er heel wat te ontdekken in Bulgarije.

Zo huisvest Sofia Stalinistische draken, is het museumdorp Melnik omringd door piramiden en kleurt de Zwarte Zee hemelsblauw. Spartacus was een opstandige Bulgaar, Christo is een kunstzinnige Bulgaar, en voetbalheld Stoichkov vooral een behaarde Bulgaar. Wat ons meteen naadloos brengt bij de meest gespotte damestrend: het fenomeen van de epilatie. Wicked Weasel (www.wickedweasel.com) scheert duidelijk hoge toppen aan de Bulgaarse Rivièra (en dat 378 km lang).

Verder knikken deze Zuid-Oost-Europese Slaven neen, maar schudden ze ja. Wat soms verwarrend is. In het bijzonder wanneer een monnik in het klooster van Rila je vraagt of je getrouwd bent. “Njed? – Da. – Njed!” Dan maar gescheiden in de kribbe.

Bulgaren drinken ook graag op je gezondheid. En vooral vaak. Een hittegolf valt daar best te blussen met kuipen Stella, soms aan een halve euro. Surrealistisch. Net als de paradijselijke onschuld van Sinemorets, een apollinisch mekka aan de Turkse grens. Puur. Natuur. Exclusief (Engelsen). Hier zou je ongetwijfeld 100 jaar kunnen worden. But then again, wat is er nu leuk aan je eigen gat niet meer kunnen afvegen? Waarbij ik het toiletmanagement graag op de hoogte breng van het feit dat een fax naar Darmstadt soms meer dan één vel kan beslaan. Maar gelukkig vallen deze ongemakken in het niet bij het zien van de verborgen schat van Europa (Sofia, 35 Dospat, 4e verdieping, 2 keer bellen).

Tot slot, vragen jullie zich ongetwijfeld af of ook reclame er het mooie weer maakt? Hangt af van hoe je het bekijkt. Billboards zoals deze voor anijsspiritus Mastika Peshtera vullen het straatbeeld. Is het plat? Goedkoop? Burlesk? Of deden de reclamejongens gewoon inspiratie op bij het weerpraatje van Sabine, ons favoriete balkon voor de Balkan?

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

18 dec 2015 · 0 keer gelezen · 0 keer geliket