Verblind door de zon

Manfred
17 jun 2026 · 0 keer gelezen · 1 keer geliket

Verblind door de zon

 

We staan in vol licht


selfies scherp, meningen scherper


de zon staat hoog


en iedereen knijpt zijn ogen dicht

 

Dit is een veilig land, zeggen we


met banners, statistieken
en een talkshowtafel


waar ervaring een mening wordt


en mening debat

 

Een vrouw zegt:

ik voel me niet veilig


op straat, ’s avonds, soms, altijd

 

De zon flitst


Ben je zeker?


Zo bedoelen ze het vast niet


We zijn toch vooruitgegaan?

 

We noemen dat nuance


maar het voelt als zonnebrand

 

We zien alles


behalve wat pijn doet


we horen alles


behalve wat schuurt

 

De zon schijnt op macht


op glazen gebouwen


op gladde woorden


die zeggen: rustig maar

 

Racisme heet nu misverstand

tot een wereldleider zwart bestaan tot aap reduceert

armoede heet pech

of profitariaat

Sans Boulot

angst heet perceptie

 

En wie schreeuwt dat het heet is


krijgt te horen


dat het vandaag best meevalt

 

Dit is geen duisternis


dit is overbelichting


waar schaduwen verdwijnen


en niemand verantwoordelijk is

 

Ik sta hier ook


ogen half dicht


want kijken doet zeer


 

en wegkijken gaat vanzelf

 

Tekst : Manfred - 8 februari 2026

Geraakt door deze tekst? Maak het hartje rood of deel de woorden met je vrienden.

Zo geef je mee een stem aan de woorden van deze schrijver.

Manfred
17 jun 2026 · 0 keer gelezen · 1 keer geliket