Verblind door de zon
We staan in vol licht
selfies scherp, meningen scherper
de zon staat hoog
en iedereen knijpt zijn ogen dicht
Dit is een veilig land, zeggen we
met banners, statistieken en een talkshowtafel
waar ervaring een mening wordt
en mening debat
Een vrouw zegt:
ik voel me niet veilig
op straat, ’s avonds, soms, altijd
De zon flitst
Ben je zeker?
Zo bedoelen ze het vast niet
We zijn toch vooruitgegaan?
We noemen dat nuance
maar het voelt als zonnebrand
We zien alles
behalve wat pijn doet
we horen alles
behalve wat schuurt
De zon schijnt op macht
op glazen gebouwen
op gladde woorden
die zeggen: rustig maar
Racisme heet nu misverstand
tot een wereldleider zwart bestaan tot aap reduceert
armoede heet pech
of profitariaat
Sans Boulot
angst heet perceptie
En wie schreeuwt dat het heet is
krijgt te horen
dat het vandaag best meevalt
Dit is geen duisternis
dit is overbelichting
waar schaduwen verdwijnen
en niemand verantwoordelijk is
Ik sta hier ook
ogen half dicht
want kijken doet zeer
en wegkijken gaat vanzelf
Tekst : Manfred - 8 februari 2026
