KORT VERSLAG FEEDBACK
Wat herken ik?
Thema’s:
- verhouding man – vrouw in de jaren 60 – 70: evolutie bij Frida
nota: Frida doet wat Joris, wat haar moeder beslist. Ze doet dit niet tegen haar zin: ze hebben eenzelfde culturele achtergrond, en eenzelfde ideaal .
- de naïviteit, de onschuld, botst met de gewelddadige werkelijkheid
- verbondenheid
Literair:
- de springerige, staccato stijl van monologen en dialogen: prima. Maar er zijn ook stukken in de indirecte rede, te breedvoerig, vertellende stijl. Die zouden best omgezet worden in directe rede, meer ingebed. Of , als ze overbodig zijn, gewoon schrappen?
dus: al te veel vertragende passages vermijden!
- ook op letten: het onderscheid tussen auteur, schrijver en hoofdpersoon.
- springerige opbouw in scèns: oké voor het hele verhaal?
- perspectief: goed in de gaten houden
- maar over het algemeen is de stijl zeer concreet, beeldend, met stijlfiguren enz…
Wat vond je van de feedback?
De bedoeling van de feedback werd vooraf goed uitgelegd. Ik denk dat het daarom is, dat hij vooral positief overkwam, als een middel om te leren; geen ver/be/oordeling.
Voor mij was hij zeer leerrijk, zowel in het commentaar op de thema’s (verbondenheid: daar had ik nog helemaal niet aan gedacht!), als die op het literaire natuurlijk!
Wat kan ik gebruiken?
alles.
Wat wil ik eigenlijk zeggen met mijn verhaal?
zie werkplan, de andere mail
- expliciet of aanvoelen?
het hoofdthema expliciet De subthema’s niet, denk ik.
- Lagen, symbolen of duidelijke beelden?
------------------------------------------------------------------------------
WERKPLAN
Wat wil ik vertellen?
Een jonge vrouw, een meisje nog, gaat studeren aan de universiteit. Door deze stap te zetten, begint ze aan een emancipatieproces. ( nota: Daar is ze zich zelf niet van bewust. Tot ze een cursus volgt van Creatief Schrijven: ‘Schrijven aan het verhaal van je leven’ en dit met verbazing vaststelt!! Maar zover ga ik niet in mijn verhaal….) Ik zou hier graag de ontwikkeling beschrijven van hoe ze als jonge vrouw meegaat met de stroom van haar leven zonder zelf keuzes te maken, tot een vrouw die meegaat met die stroom, maar die wel bewust eigen keuzes maakt.
Ik vertel dus het verhaal van Frida: van 1962, als ze naar Leuven trekt (in de jaren zestig: beginnende met onafhankelijkheid van Congo: ‘Indépendance, cha cha cha’, wat waarschijnlijk de titel wordt van dit verhaal), tot aan 1977, als ze beslist om kinderen te adopteren. (Met als slotscène een andere belangrijke ontdekking in deze cursus: haar lijf neemt het over!!!)
Wat heb ik al verteld?
- 1962 -> 1966: universiteit: openingsscène…wat gebeurt er in de wereld… Jezuieten…Joris…
- 1966-> 1967: ongeval… thesis… journaliste?... NEE… huwelijk…vertrek naar ZuidAmerika
- 1967-> 1970: Colombia… gringa… verliefd op het land, zijn mensen…en op Rafael…Alfonso, eerste adoptiekind? …NEE…terug naar Europa
Wat er nog bijkomt?
- 1970->1972: overgangstijd (univ Antwerpen, de twee Georges (Jezuïet en communautair)…
- 1972-> 1977: basisgemeenschap… Delphine…vrolijke stukken…
1974 -> 1986: Appeltuin
- 1978 …………: adoptie kinderen
STRUCTUURPLAN
Antwoorden op vragen over verhaallijn, type levensverhaal , definitieve plot en dramatisch doel , daar kan ik voorlopig niet op antwoorden. Eigenlijk wil ik het ook niet: ik voel me vastgepind als ik dat zo expliciet doe.
Maar natuurlijk wel: ik kies voorlopig voor een caleidoscopische aanpak met losse scènes die samen gehouden worden door overpeinzingen, ruzies, dialogen van de oudere vrouw die terugblikt op haar leven ( Frida) en de schrijver. Soms mengt ook de auteur zich in de discussie. Ook samenhang in thema, subthema’s, motieven en hoofdpersonage (de jonge Frida).
Ik start mijn levensloop als Frida 19 jaar is, 1962, en zal misschien hier en daar een flashback inwerken en een flashforward, maar ik denk dat dit dan eerder zal gebeuren in de discussies tussen de oudere Frida en de schrijver. Ik start met de bestaande scène, maar zal die nog grondig herwerken, denk ik..
Vanuit welk perspectief? verder experimenteren!
Inbouwen van maatschappelijke, historische en culturele context. Door flarden van liederen, teksten? Ik ben er me van bewust geworden dat ik zorgvuldig moet omspringen met info, opsommingen enz: het verhaal moet spannend blijven!
Wat er bijna zeker nog bijkomt, zijn droombeelden.