Tip van de week

15/04: 'Chinese theepot' van Margaretha Juta

Jess De Gruyter is cineast en dichter. Hij debuteerde als dichter bij Poëziecentrum met de bundel 'I thought we just left that party' (2005), later verscheen 'It was a boring conversation anyway' (2007). Bij uitgeverij het balanseer verschenen 'Zo meteen gaat deze kogel een hoop rotzooi aanrichten' (2015) en 'Als ik je neersteek gorgel je voortreffelijk' (2019).


Jess De Gruyter tipt deze week 'Chinese theepot' van Margaretha Juta

"Het gedicht dat er voor mij het meest uitspringt is ‘Chinese theepot’ van Margaretha Juta.
Kort, helder, lichtjes melancholisch en een tikje donker.

Als je ‘een Chinese theepot’ omdraait ‘als een wereldbol met drakenkoppen’ ben ik direct mee. Een beeld dat instant werkt en toch voor verschillende mensen verschillende betekenissen zal oproepen. Mooi!

Het gedicht eindigt onverwacht met een gevecht ‘tegen onze terugkerende demonen’.
Je vraagt je natuurlijk af over welke demonen ze het heeft, en zo blijft het gedicht ook nazinderen. Ik ben benieuwd naar meer!"

 

PS: Het aanbod is overweldigend in hoeveelheid en verscheidenheid. Al kuierend kom ik verschillende teksten tegen die onmiddellijk tot de verbeelding spreken, waaronder ook het fantastische ‘Anates Ex Machina’ van Bruno Lowagie (over fake news en UFO’s!).