Tip van de week

18/8: 'HAAS' van Ingrid Strobbe

Peter Holvoet-Hanssen is troubadour en (voormalig Antwerps stads)dichter. Hij won met zijn dichtbundels tal van prijzen, van de Debuutprijs tot de Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap en de Arkprijs van het Vrije Woord. Hij is docent aan SchrijversAcademie, af en toe Poëziedokter voor Creatief Schrijven vzw en hij lanceert samen met ons het nieuwe project, 'Grootboek, het Verzenlied van de Stad'. Van harte welkom om mee te schrijven op zondag 29 augustus op de Vrijdagmarkt in Antwerpen. 

Peter Holvoet-Hanssen tipt deze week 'HAAS' van Ingrid Strobbe

"‘Het zand bleef stil in elke korrel’ las ik in het proza van Ingrid Strobbe, dat maakte me benieuwd naar haar gedichten. Een hond in het dierenasiel vraagt haar op een dag of hij haar vos mag worden! Als rekel was ik verkocht. Zoek haar verzen: ‘na de vakantie die groot de deuren sloot’ en open samen met mij haar woorden: ‘school na school na school’.

Hier weerklinkt een dichteres die duizend jaar geleden als troubadour het publiek bij de kraag zou hebben gevat met actueel aanvoelende en toch tijdloze poëzie. Echoënd rijm en knappe beeldspraak: ‘woorden met lange oren’. Dat klankspel – de ‘oo’ gaat over in de vertragende ‘aa’… Daar hou ik van.

Ik zou sommige versregels nog eens door de filter halen want een goed gedicht is immers als een haas in gevaar, het blijft waakzaam de grenzen verkennen en staat op scherp.  

Aan het werk! Wij dichter(e)s(sen) hebben een code, zoals Ingrid Strobbe oproept: ‘woorden die spelen na het leren’. Speel dus niet op veilig want ons leerproces eindigt nooit."

 

foto: Koen Broos