23/10: 'De Verleiding' van Ardopi
Pen Stewart is auteur, illustrator en kunstschilder. Ze schreef de geïllustreerde verbeeldingsroman 'Wintercode' en de futuristische young adults 'Onderuniversum' en 'De Distortiaanse Linie'. Als fantasy-auteur en -ambassadeur timmert ze aan de weg voor het genre in Vlaanderen en Nederland. Ze is tevens schrijfdocent fantasyschrijven, geeft workshops en doet auteursresidenties op scholen. Op zondag 27 oktober is ze één van de gasten op het gloednieuwe fantasyfestival Fabel Fest Vlaanderen in Brugge.
Pen Stewart tipt deze week 'De Verleiding' van Ardopi.
"De duivel in het glas, of is het eerder, de duivel in de verleiding van het duvelglas, en dan vooral de drank die erin zit?
In deze tekst speelt de schrijver met het gegeven van verleiding, en de oerbeelden die we daarbij als lezer voor ons geestesoog krijgen geschoteld: de klassieke duivel als verleider, versus de drankduivel. De hete hel, versus de koele drank. Is het de drankduivel die de duivel de baas is, of zijn ze één en dezelfde? Wordt de duivel één met de drankduivel, en erkent hij die als zijn meerdere: de ultieme verleiding? De schrijver speelt met deze twee gegevens en voert je mee door de bruisende gasbelletjes, het gouden bier, naar de volle schuimkraag, om er helemaal in op te gaan en zijn duivelse werk te doen. We vragen ons op het einde af in wiens keelgat de duivel zal verdwijnen, of opduiken.
Deze tekst is een mooi staaltje van verwachting scheppen bij de lezer en spelen met clichés. De schrijver herinnert ons eraan dat er altijd een grotere verleiding wacht, en dat de kans bestaat dat we zullen capituleren als die verleiding maar mooi genoeg vermomd is, en voldoende verschilt van wat wij als verleiding kennen."