25/01: 'Buitenverblijf' van Janna Herremans
Anna Borodikhina, aka Anna Khina, is een podiumdichter, schrijver, theatermaker, rapper en muzikante met Russische roots uit Antwerpen. Haar gedichten werden al gepubliceerd in de boeken ‘De ontdekking van de poëzie’, ‘Het Psalmenboek’ en ‘Met heldere verf en verlangen’ van het Poëziecentrum. Anna zit ook bij het schrijverscollectief Hyster-X. Ze won in 2021 de Bijou prijs voor haar poëtische en muzikale theaterstuk ‘Niemandsland’, dat momenteel te zien is in Leuven. Daarnaast is ze ook studente en doet ze momenteel haar Master in de Seksuologie aan de KUL.
Anna Borodikhina tipt deze week 'Buitenverblijf' van Janna Herremans.
"Ik las met plezier ‘Buitenverblijf’ van Janna Herremans. Haar verhaal begint een beetje mysterieus bij een vers gegraven gat. In de eerste paar zinnen begrijp je nog niet goed waar het verhaal over zal gaan, je krijgt alleen minimale aanwijzingen over waar je je bevindt en dat prikkelt mijn nieuwsgierigheid om verder te lezen. Woorden als ‘smeltende sneeuw’, ‘verse potgrond’ en ‘de eerste keer alleen’, roepen geuren en herinneringen in mij op en maken mij benieuwd naar hoe dit verhaal zich zal ontvouwen. ‘Ze veegde haar haar uit haar gezicht, voelde de natte modder op haar wang’. Het hoofdpersonage blijft mysterieus maar sterk, hoe ze praat over hoe ze ‘een onbreekbare heeft gekozen, maar toch’.
Dan schrijft ze over ‘binnenpotten en buitenzetten’; ik dacht eerst dat dit gekende termen waren en dook het internet op, op zoek naar antwoorden. Maar deze vond ik niet. In de tekst kijkt ze naar een boom, en al snel heb ik door dat het over een kerstboom gaat. Ik wist niet dat je kerstbomen kon herplanten. Herplanten is blijkbaar ook geen woord, heb ik net opgezocht. Al gebruik ik het woord wel al jaren, wanneer ik bijvoorbeeld praat over dat ik een stervende plant in nieuwe potgrond wil zetten, dan zeg ik dat ik die plant ga ‘herplanten’. Ik gebruik ook het woord herpotten, dat blijkt dus ook geen bestaand woord te zijn, vertelt de rode kronkelende lijn onder het woord mij. Ik denk dan even terug aan alle momenten en gesprekken met mensen waarbij ik dat woord gebruikte, en of mensen wel begrepen wat ik zei en waarom niemand me eigenlijk ooit corrigeerde. Misschien omdat deze termen zo natuurlijk klinken, net zoals ‘binnenpotten en buitenzetten’. Ik wist niet dat je oude afgehakte kerstbomen terug kon planten in de natuur, dit nieuws maakte me blij.
‘Maar zij had alleen de sprookjesachtige donkerte verderop gezien, en zich nooit kunnen voorstellen dat ze daar gelukkig waren’.
Door middel van beeldspraak schetst de schrijver een landschap dat ik bijna kan proeven. De frisse geur van koude naaldbomen voel ik zo over mijn scherm waaien. ‘Kon een boom onthouden, vergeten, bang zijn? Zou hij de plaats herkennen?’. Ik hoop soms dat het antwoord op al die vragen ‘ja’ is. Ik zag in een documentaire op Netflix dat bomen ondergronds kunnen communiceren met elkaar via een netwerk van schimmels dat ze het mycelium noemden. Ik hoop dat de boom niet meer alleen is. ‘Zo ben je niet meer alleen’, verzekert de schrijver. Het einde is verrassend en geeft me zin naar meer."
Foto door Sophie Nuytten.