28/08: ‘Normaal - metrorit door Parijs tijdens de Olympische Spelen’ van Femke Van De Pontseele
Peter Van Dyck werkt als freelance journalist voor o.m. Knack Weekend, Het Nieuwsblad en Primo. Hij is ook copywriter en auteur. Hij schreef enkele muziekboeken voor Lannoo en tekende het levensverhaal van muzikant/producer Jean Blaute op voor diens memoires ‘Met vallen en opstaan’. Dit najaar verschijnen ‘Wil je mij horen?’, zijn eerste kinderboek, en ‘Nee, je bent niet alleen’, een mix van coming-of-age en essay.
Peter Van Dyck tipt deze week ‘Normaal - metrorit door Parijs tijdens de Olympische Spelen’ van Femke Van De Pontseele.
"Is het misschien de stilletjes naderende herfst die de lyrische, weemoedige mens in ons aanwakkert? Feit is dat de poëzievruchten overheersten in de oogst van deze week. Vooral de vele haiku’s en andere korte gedichten vielen op. Als snapshots van het leven konden onder meer ‘Heen’, ‘Ribbel schelpen’, ‘Verborgen’ en ‘A(N)DERS’ ontroeren door hun pure
eenvoud.
Ondanks die wildgroei aan poëzie viel mijn keuze uiteindelijk op een stuk proza: het cursiefje 'Normaal - metrorit door Parijs tijdens de Olympische Spelen’ van Femke Van De Pontseele. Zoals de titel verklapt, beschrijft zij een bezoek aan de Franse hoofdstad bij het begin van de Spelen. De auteur, een kenner van de stad, schetst haar verbazing als ze geconfronteerd wordt met een fel opgepoetste ondergrondse.
Femke Van De Pontseele doet haar verhaal met een scherp observatievermogen en milde humor. Als lezer word je ondergedompeld in zintuiglijke ervaringen: je ziet de beelden zo voor je, je ruikt zelfs de geuren van bakbananen, gedroogde vis en specerijen als de schrijfster ze aanhaalt. De tekst draagt wel enkele schoonheidsfoutjes, zoals het inconsequente gebruik van de tijden en al eens een adjectief dat geforceerd aandoet (een ‘pokdalige’ vloer). Het sterkst is dit cursiefje als het bijna achteloos een tijdsbeeld schildert, wanneer de auteur haarfijn beschrijft wat ze ziet en daar gebald haar overpeinzingen aan koppelt. Fraai is bijvoorbeeld de bespiegeling over waar galanterie eindigt en seksisme begint.
Mooie afsluiter ook: ‘Doen we binnenkort de afwas in de Seine?’ Uiteraard een retorische vraag. De auteur plaatst duidelijk, net zoals sommige triatleten, vraagtekens bij de grote schoonmaakoperatie (of was een grote schijnoperatie?) die Parijs onderging."
copy foto: Willem Jongeneelen