Tip van de week

28/08: ‘Normaal - metrorit door Parijs tijdens de Olympische Spelen’ van Femke Van De Pontseele

Peter Van Dyck werkt als freelance journalist voor o.m. Knack Weekend, Het Nieuwsblad en Primo. Hij is ook copywriter en auteur. Hij schreef enkele muziekboeken voor Lannoo en tekende het levensverhaal van muzikant/producer Jean Blaute op voor diens memoires ‘Met vallen en opstaan’. Dit najaar verschijnen ‘Wil je mij horen?’, zijn eerste kinderboek, en ‘Nee, je bent niet alleen’, een mix van coming-of-age en essay.


Peter Van Dyck
tipt deze week ‘Normaal - metrorit door Parijs tijdens de Olympische Spelen’ van Femke Van De Pontseele.

"Is het misschien de stilletjes naderende herfst die de lyrische, weemoedige mens in ons aanwakkert? Feit is dat de poëzievruchten overheersten in de oogst van deze week. Vooral de vele haiku’s en andere korte gedichten vielen op. Als snapshots van het leven konden onder meer ‘Heen’, ‘Ribbel schelpen’, ‘Verborgen’ en ‘A(N)DERS’ ontroeren door hun pure
eenvoud.

Ondanks die wildgroei aan poëzie viel mijn keuze uiteindelijk op een stuk proza: het cursiefje 'Normaal - metrorit door Parijs tijdens de Olympische Spelen’ van Femke Van De Pontseele. Zoals de titel verklapt, beschrijft zij een bezoek aan de Franse hoofdstad bij het begin van de Spelen. De auteur, een kenner van de stad, schetst haar verbazing als ze geconfronteerd wordt met een fel opgepoetste ondergrondse.

Femke Van De Pontseele doet haar verhaal met een scherp observatievermogen en milde humor. Als lezer word je ondergedompeld in zintuiglijke ervaringen: je ziet de beelden zo voor je, je ruikt zelfs de geuren van bakbananen, gedroogde vis en specerijen als de schrijfster ze aanhaalt. De tekst draagt wel enkele schoonheidsfoutjes, zoals het inconsequente gebruik van de tijden en al eens een adjectief dat geforceerd aandoet (een ‘pokdalige’ vloer). Het sterkst is dit cursiefje als het bijna achteloos een tijdsbeeld schildert, wanneer de auteur haarfijn beschrijft wat ze ziet en daar gebald haar overpeinzingen aan koppelt. Fraai is bijvoorbeeld de bespiegeling over waar galanterie eindigt en seksisme begint.

Mooie afsluiter ook: ‘Doen we binnenkort de afwas in de Seine?’ Uiteraard een retorische vraag. De auteur plaatst duidelijk, net zoals sommige triatleten, vraagtekens bij de grote schoonmaakoperatie (of was een grote schijnoperatie?) die Parijs onderging."

 

copy foto: Willem Jongeneelen

Gerelateerd

Tip

Normaal - metrorit door Parijs tijdens de Olympische Spelen

Deze tekst schreef ik op 30 juli, bij het begin van de Olympische Spelen. Ik reisde van de Gare du Nord naar Gare de Montparnasse in Parijs. Dit is het verslag van mijn impressies en herinneringen.   Parijs blinkt als een paars-roze bonbon. Vorig jaar moest je in de Gare du Nord hopen dat twee uitgebluste automaten wat metrotickets zouden uitspuwen als je aan hun afgesleten rol draaide. Ik hielp toen een zwarte vrouw die naar Lourdes trok, maar niet wist of ze een passe Navigo of een t+ticket moest kopen om haar aansluiting in de Gare de Montparnasse te halen. Nu word je onthaald door een legertje jobstudenten in paarse vestjes, en schuif je aan tussen linten. Assistenten wijzen je de weg naar een van de gloednieuwe automaten. Ze kijken toe hoe toeristen hun plan trekken bij het scherm, terwijl je ook gewoon uit de hand een carnet metrotickets kan kopen. Wat ik niemand zag doen. Veel tijd heb je vervolgens niet om de metrolucht in te ademen die vroeger uit de pokdalige vloer leek op te stijgen, iets mufs dat aan snelheid en vrijheid deed denken. Ik weet niet hoe ze het geflikt hebben, maar de toegang tot metro 4 is een stuk korter geworden, alsof iemand een paar gangen uit het labyrint heeft geknipt of een ondergronds olifantenpaadje heeft gevonden. Metrotegels lijken gepoetst met een tandenborstel. Metrolijn 4 is ondertussen geautomatiseerd. Schermen geven aan in welke wagon van deze metro je zit, en ik bedenk op welke manier dat nuttig kan zijn. Lijn 4 loopt langs heel wat volkse buurten, zoals de vlooienmarkt bij Porte de Clignancourt, de Afrikaanse wijk Barbès de Rochechouart, de stations Gare du Nord en Gare de l’Est. Toen ik hier zeventien jaar geleden werkte, zag je op lijn 4 vermoeide kantoorklerken, jonge vrouwen in een strakke jeans en Afrikaanse oma’s met boodschappentassen van zwart plastic waar bakbananen en gedroogde vis uit staken. De geur van specerijen vulde de wagons, en ik herinner me het Roemeense jongetje van een jaar of tien dat vaak opstapte en obsceen rond de palen van de wagon danste, zijn ghettoblaster op het maximum. Wat zou er van hem geworden zijn? Vandaag zat tegenover mij een man met een fijne brilmontuur. Hij zou ook in Londen of New York kunnen wonen. Ik zag nog steeds allerlei huidskleuren maar niemand met boodschappentassen. En het rook nergens naar. Misschien komt het omdat een ticket nu 4 euro kost, bijna het dubbele van vorig jaar. Nemen mensen met bakbananen nu de bus, of is dat even duur? Een gratis bus was er wel voor de duizenden daklozen die uit Parijs verplaatst zijn, naar Straatsburg of Marseille. Wat ook verdwenen is, is de galanterie. Vorig jaar stelde een Parijse jongeman me nog voor om mijn koffer te dragen. (Aan het zwarte meisje dat naar Lourdes ging, stelde niemand dat voor). Vandaag moest ik mijn koffer zelf de trap op zeulen. Zeventien jaar geleden twijfelde ik of galanterie behulpzaamheid dan wel seksisme was. Toen mijn nieuwe collega’s in de lift bleven hoewel we onze verdieping bereikt hadden, was ik zelfs wat in paniek. Waarom stapten we niet uit, ons bedrijf was toch op het vijfde? ‘Jij bent de enige vrouw in de lift, jij gaat als eerste’, verklaarde een collega. Ik voelde me een beetje belachelijk toen die mannen achter me aan drentelden als een bende poedels, omdat ik als vrouw voorrang kreeg. Maar in deze perfecte wereld zal ik het ‘Après vous, Madame’ nog missen. Ik kocht alcoholgel en merkloos water dat ‘Normal’ heet, in een winkel in de Gare de Montparnasse. Ik had speciaal thuis boterhammen klaargemaakt omdat ik me het station niet herinnerde als een plek met veel propere eetgelegenheden. Maar nu zitten Exki, Prêt-à-porter en bakker Paul in een nieuw jasje.Wat die Olympische Spelen al niet teweeg brengen. Doen we binnenkort de afwas in de Seine?  

Pons
161 5

Gepubliceerd op

28 aug 2024