09/11: 'Martine' van Harlinde Bormans
Gerda Van Erkel debuteerde, na sprookjes en Vlaamse Filmpjes, in 1985 met haar roman voor volwassenen 'Buiten regent het'. Vier romans en een opleiding tot gestalttherapeut later richtte ze zich jarenlang op kinder- en jeugdboeken, waarvan verschillende titels bekroond werden. De laatste jaren schoof Van Erkels doelgroep op naar young adults. Met 'Om wie wij waren' keert ze terug naar een volwassen lezerspubliek.
Gerda Van Erkel tipt deze week 'Martine' van Harlinde Bormans.
"Een triptiek van drie eilanden. Onder water aangedaan door stromingen. Aan de oppervlakte nauwelijks bewogen. De moeder letterlijk. Zij is het middelste luik. Ze scheidt en verbindt de vader en de zoon. De sfeer is onderkoeld. Toppen van ijsbergen, of van sluimerende vulkanen. Op een dag zou het zomaar ook die kant op kunnen.
Als psychotherapeut en als schrijfster heeft de vraag wat de feiten met mensen doen, en wat mensen met de feiten doen, mij altijd meer geboeid dan die gebeurtenissen op zich. Die innerlijke groei of neergang gebeurt ook altijd in wisselwerking met de omgeving.
Je voelt het spanningsveld tussen de vader en de zoon. Jeroen: hard, onverschillig, koud. Hij beschrijft moeder met kille, meedogenloze precisie. Ze is verworden tot een object, waar hij letterlijk overheen stapt. Als lezer kun je hier geschokt door zijn. Je kunt ook huilen, ontdaan zijn bij het idee dat een kind zich zo tegen de bloedeigen moeder moet beschermen om zelf verder te kunnen.
De vader. Net als Jeroen is hij gewend aan de stank, mogelijk ook aan het beeld. Maar niet aan de stilte. Die brengt een nieuw element in. De stilte, waarvan gesuggereerd wordt dat ze doods kan zijn, getuigt van dreigend onheil. Je voelt Patricks angst. Zijn bezorgdheid. De liefde die niet over is en zijn onmacht van welllicht maanden of jaren. Hoe ze omslaan in verwijt tegen Jeroen. Het doorgeefluik van de verantwoordelijkheid.
Ze zouden elkaar ook kunnen steunen, troosten, begrijpen. Hun onvermogen en eenzaamheid zijn schrijnend.
Martine. De moeder. De fles. De beloftes. Enkele zinnen suggereren een verder niet genoemde geschiedenis van oorzaak en gevolg. Haar gezin kon haar niet helpen. Niemand kan elkaar helpen. Ze ligt daar als een wond die hen alledrie blootlegt tot op het bot.
Ik heb het er koud van gekregen."