Tip van de week

Tip van de dag: Lieven De Vroey

Lieven De Vroey is tekstschrijver en schrijftrainer. Hij startte zijn carrière als journalist, maar belandde al snel in de reclamewereld. Als senior copywriter bij DVN schreef hij jarenlang voor BMW, MINI, Toerisme Vlaanderen, deFilharmonie … Nu is hij freelance tekstschrijver en docent copywriting aan de Karel de Grote hogeschool in Antwerpen. Naast reclameteksten schrijft Lieven ook geregeld musicalscripts en liedteksten.

Lieven kiestLuidop lezen’ van Nicolas Van Herck als tip van de dag.

“Ik grasduin in de teksten van de laatste maanden. Als reclameschrijver ben ik gevoelig voor titels, voor de eerste zin. Grijpt die mijn aandacht? Dan heb je me te pakken. In vette letters zie ik ‘Luidop lezen’ staan. Bijna als een gebod. En ik lees het gedicht ook luidop: ‘Alle kinderen van de klas/geven met hun vinger aan/welke zin ze aan het lezen zijn’. Je ziet ze voor je: een volle klas lezende kinderen, wijsvinger hardnekkig op het blad, verbeten gefocust op de woorden. En dan kantelt het gedicht. Van gefocust lezen naar voorzichtig kussen. Nicolas heeft nu mijn volle aandacht. Wie complexe gevoelens in verrassende, eenvoudige beelden neer kan zetten, is een groot talent. In de laatste zin beleef je als lezer ook wat de schrijver beleeft: het stopt, even plots als het begon. En je denkt: meer, ik wil meer. En dat krijg je. Even verderop trekt opnieuw een titel de aandacht. ‘Uitvaart. Het is een misvatting/dat je iemand bij leven moet leren kennen’. Intrigeren deze woorden jou ook? Lees dan alles van Nicolas Van Herck. Bij voorkeur luidop.”

Gepubliceerd op

30 nov 2016