Tip van de week

Tip van de dag: Sara Vertongen

Sara Vertongen werkte als acteur bij o.a. Het Toneelhuis, KVS en Het Paleis en maakte eigen voorstellingen bij Kunstencentra Limelight en De Werf. Sinds enkele jaren zit ze mee in de artistieke kern van Het nieuwstedelijk, het stadstheater van Leuven, Hasselt en Genk. Je kunt haar momenteel bewonderen in twee bioscoopfilms nl. in 'A Quiet Passion' en 'Le ciel flamand'. Sara zetelt aanstaande zaterdag 26 november in de jury van het EK Poetry Slam in Leuven.

Sara tipt 'De nacht' en alle andere teksten van Gert Vanlerberghe.

"Ik tip deze week eigenlijk graag een schrijver in plaats van één tekst, vermits ik merkte dat ik bij het lezen aan verschillende teksten van deze man bleef haken: Gert Vanlerberghe. Hij experimenteert en groeit, maar heeft toch een onmiskenbare stijl. Ik hou van hoe hij ritmeert, zijn muzikaliteit en schijnbaar simpele, secure beelden: "Een leven opgestapeld als bij een onhandig partijtje Tetris". Hij schrijft teksten die schreeuwen om uitgesproken/gespeeld te worden en laat dat net hetgeen zijn dat mij boeit. De beste test voor een tekst is immers om hem uit te (laten) spreken. Als ik dan toch één tekst van hem moet kiezen, beveel ik je aan om met 'De nacht' te beginnen: er is namelijk altijd nood aan nieuwe songteksten of raplyrics en deze ligt gewoon voor je klaar; glashelder en loeihard. Een ode aan de schade die de nacht toebrengt, een ode aan gedachten omdat wapens altijd welbespraakter zijn dan verhalen en er altijd geld is voor drugs."

Gepubliceerd op

23 nov 2016