Tip van de week

Tip van de week: An Janssens

De Vlaamse An Janssens (1983) won in 2013 met haar verhaal Drakenkoningin de eerste Luitingh Fantasy schrijfwedstrijd. Ondertussen zijn ook de twee vervolgdelen verschenen: Drakentovenaar en Drakenvuur. Naast haar werk als business analist toert An graag op de motor door vreemde landen om inspiratie op te doen voor nieuwe verhalen. Op de Schrijfdag op 12 maart in C-mine, Genk geeft An Janssens samen met Guido Eekhaut en Erik Heiser de infosessie 'Fantasy: verbeelding aan de macht'. An tipt 'Treintrip' door Simen.

"Wat meteen opvalt aan dit verhaal is het sterke begin: ‘Zet dat mislukte plooifietsje toch eens godverdomme niet in het gangpad!’ Dit wil ik lezen, want het gaat over een interessant personage, iemand met kleur. Je bent niet te braaf in wat je schrijft en zo hoort het.

De ironie in de gedachtengang van de ik-persoon komt goed over, en maakt dat de boodschap luchtig en humoristisch is gebracht. Ga hier nog verder in. Ik mis de humor met name in het middenstuk, dat nogal langdradig is. De ironie komt wel weer helemaal terug in je laatste zin, die wat mij betreft het geheel tot een winner maakt.

Probeer eens twee derde van je tekst te schrappen en kijk naar wat er dan overblijft. Je hebt nu vast een veel sterker geheel. Denk ook na over de boodschap die je wilt overbrengen. Is dat ‘mensen in hokjes plaatsen is niet juist’ of ‘mensen moeten rekening houden met wat een ander over ze denkt’? Je verhaal is te kort voor meer dan één sterke kerngedachte.

Nog een detail: wees je bewust van wat je schrijft. ‘Ik wentel mezelf – mentaal – even in wat zelfmedelijden’... kan je je ook niet-mentaal in zelfmedelijden wentelen? Ik vraag me af hoe dat dan in zijn werk zou gaan."

Gepubliceerd op

9 feb 2016