Tip van de week

'In de tuin' van Bart Snel

Anne is geboren in Mechelen en woont nu in het Pajottenland. Pas in 1999 kwam haar eerste boek uit. Intussen zijn er reeds negenendertig boeken uitgegeven en zijn er een zestal in de maak.   Anne werkte tot november 2006 in het Vlaamse Centrum voor Amateurkunsten in Anderlecht. Ze schrijft jeugdboeken, geeft cursussen 'schrijven' en workshops 'verhalen vertellen' en is actief in tal van verenigingen. De laatste tijd is ze meer en meer bezig met haar passie 'vertellen'.

Anne Wyckmans kiest 'In the tuin' van Bart Snel als tip van de week.

"De titel intrigeert. Ik duik in Google en vind onder de benaming ‘the tuin’ een wonderlijk allegaartje. Ik scrol over foto’s puur natuur, magie, tuinfeesten en word niet wijzer. Die ‘the’ in de titel valt op en is dus belangrijk.

Als fan van goed geschreven dialogen blijkt dit flitsverhaal mooi meegenomen.

‘In the tuin’ is beeldend geschreven  en zet me meteen op een dwaalspoor.

Er is een zekere Aad en nog iemand. Wie dat tweede personage ook mag zijn, het blijft vooralsnog een raadsel.

Zijn het kinderen, tieners, volwassenen? De auteur bouwt spanning op door me in het ongewisse te laten. Druppelsgewijs kom ik meer te weten. Deze dialoog laat me niet meer los! Ik lees, herlees, val van de ene verbazing in de andere. Ik geniet met volle teugen van het aardse paradijs dat met veel vraagtekens tevoorschijn komt. De rivier: “De wat?” Een waterval: “Heet dat zo?” “Nu wel.” Meerdere van die euh… “slangen?” en “zeiden ze nog iets?”

Aad benoemt zowat alles en de onbekende persoon aanvaardt dit. Toch blijkt die wat raadselachtige figuur een durfal, een praatgraag, een uitdager.

Het einde is gewoon een KNALLER! Alle puzzelstukjes passen.

Het tot dan toe verborgen personage blijkt Eef te zijn.

Iemand ‘HIJ’ heeft Aad en Eef een duidelijk verbod opgelegd! Eef vraagt zich af of ze het verbod kunnen omzeilen door de verboden vrucht in een taart te verwerken. Einde verhaal!

Bart Snel heeft ‘the tuin’ in een zintuigprikkelende, hedendaagse dialoog tot leven gebracht. Ik kan die twee in hun aardse paradijs gewoon zien! Heerlijk!"

 

Gepubliceerd op

21 sep 2016