Tip van de week

Tip van de week: Bart Debbaut

Bart Debbaut is naast zaakvoerder van een herenkledingzaak ook auteur. Hij schreef 5 thrillers en een novelle. In september 2014 verscheen met En toen schiep God Kevin'zijn zevende boek, een satirische roman bij uitgeverij Lannoo. Bart koos voor Het huis van vertrouwen van Tine Tytgat.
 
"Het verhaal van Tine is er eentje zoals ik ze graag lees: totaal van de pot gerukt, zonder daarbij te vervallen in clichés en nonchalance. Integendeel, het verhaal is verzorgd geschreven met oog voor details en in een stijl die aanmoedigt om verder te lezen. Heel even - ongeveer halfweg - bekruipt me het gevoel dat de tekst wat langdradig is gemaakt, maar al snel maakt dat gevoel opnieuw plaats voor een grijns. Tine slaagt erin de aandacht van de lezer vast te houden bij wat op het eerste gezicht een banaal feit is, maar in een snedige apotheose uitmondt in een goed doordacht plot. De titel had - vanuit de verdediging van het hoofdpersonage - ook 'Uitlokking' kunnen zijn, maar Tine kiest met 'Huis van vertrouwen' voor een cynische ondertoon. Slim verhaaltje met een onwaarschijnlijkheidsgehalte dat zo groot is, dat de lezer al snel beseft dat er wel een stevige korrel zout nodig is. Net dat besef maakt het lezen aangenaam. Puik werk."

Gepubliceerd op

3 dec 2014